Wyciek pamięci w rpm-5.4.12-2? A może glibc-2.18-2 jest skopany?

Łukasz Maśko ed at yen.ipipan.waw.pl
Thu Sep 19 11:44:59 CEST 2013

Powyższy rpm nie może sobie poradzić z aktualizacją glibca. Wyszło mi to przy
aktualizacji tegoż z 2.18-1 na 2.18-2. Zapuściłem normalnie, poldkiem, ale po
krótkim czasie zauważyłem, że system się totalnie zamulił stając się
nieresponsywnym (coś się działo, myszka potrafiła się przesuwać skokami co
kilkadziesiąt sekund, a dysk pracował w trybie ciągłym). Zwaliłem to na
chromium, które chodziło równolegle i ubiłem X-y zapominając o aktualizacji.

Dzisiaj chciałem coś tam innego zaktualizować, a tu poldek mi mówi, że glibc
jest zainstalowany dwukrotnie. No to biorę się za czyszczenie.

$ sudo rpm -e --norepackage glibc-2.18-1.i686

Po 3 sekundach (!) rpm zajmuje 50% pamięci (komputer ma 2GB), po kolejnych
kilku jest tylko więcej i zaczyna pracować swap. Coś jest zdecydowanie nie w
porządku. Ubijam. Sprawdzam rpm -V - wersja 2.18-2 jest zainstalowana
poprawnie, po prostu nie wywaliło starego wpisu z bazy RPM-a. No to drugie
podejście:

$ sudo rpm -e --norepackage --justdb glibc-2.18-1.i686

Początek wygląda obiecująco, rpm nie pożera pamięci... do czasu. Po ok. 10s
znów skacze na 50% zużycia pamięci systemu, potem bierze jeszcze więcej.
Próbowałem jeszcze z --noscript - tak samo. Nie udało mi się zrobić tego
sprzątania. Jednocześnie żaden inny pakiet, który próbowałem
instalować/aktualizować nie wywoływał tego typu problemów.

Kto winien - rpm czy jednak glibc? rpm mam w tej wersji zainstalowany od 11
sierpnia, glibc 2.18-1 od 18 sierpnia, a 2.18-2 od 18 września (wczoraj).
Duża szansa, że to glibc jest winien, ale jeśli tak, to począwszy od 2.18-1.
Ale, z drugiej strony, przez miesiąc nie było problemów, a aktualizowałem w
tym czasie wiele pakietów (tylko żadne nie był glibcem).

Jakaś podpowiedź? Jak to posprzątać?