octave vs. octave-gui

Adam Osuchowski adwol at zonk.pl
Sun Feb 21 21:39:06 CET 2016

octave-4.0.0-1 nie wymaga octave-gui-4.0.0-1. Jednakże zainstalowanie tylko
tego pierwszego powoduje, że w graficznym środowisku jest taki efekt:

$ octave
octave: failed to exec '/usr/lib64/octave/4.0.0/exec/x86_64-pld-linux-gnu/octave-gui'
$ octave --help
octave: failed to exec '/usr/lib64/octave/4.0.0/exec/x86_64-pld-linux-gnu/octave-gui'
$ octave --no-gui
octave: failed to exec '/usr/lib64/octave/4.0.0/exec/x86_64-pld-linux-gnu/octave-gui'

Przy braku zmiennej środowiskowej DISPLAY dopiero coś się pojawia:

$ unset DISPLAY ; octave --help
octave: X11 DISPLAY environment variable not set
octave: disabling GUI features
GNU Octave, version 4.0.0
Copyright (C) 2015 John W. Eaton and others.
This is free software; see the source code for copying conditions.
There is ABSOLUTELY NO WARRANTY; not even for MERCHANTABILITY or
FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.
[...]

Trochę to dziwne i niewygodne, że octave nie pokaże nawet helpa bez gui,
skoro bez zmiennej DISPLAY potrafi się odpalić w trybie tekstowym.

IMHO w tej sytuacji albo nie ma sensu separacji octave i octave-gui albo
należałoby to zapatchować, żeby przy braku octave-gui uruchamiał się tryb
tekstowy niezależnie od zmiennej DISPLAY. Ja osobiście wybrałbym opcję
z patchem. Jakieś inne propzycje?