dbus-libs-1.10.6-1.i686 + multilib = problem z libgcrypt

Tomasz Pala gotar at polanet.pl
Tue Jan 19 00:18:25 CET 2016

On Mon, Jan 18, 2016 at 21:15:01 +0100, Łukasz Maśko wrote:

> [...]
[...]
> Jeszcze niedawno nie miałem multiliba, więc nie miałem takiej sytuacji. Teraz
> mam - i już drugi raz zwracam na to uwagę (kilka tygodni temu - wtedy bez
> odzewu).

No to skoro nikt się nie podejmuje sprecyzowania, to moja propozycja:

0. jako że rpm nie umie tego zrobić automatycznie, przyjemność przypada
   temu, komu to przeszkadza,
1. zachowujemy obecne nazewnictwo pakietów (zgodne z upstream, nie
   robimy tak jak np. Debian z cośtam pakietu libcośtam),
2. dla pakietów libcośtam - wydzielamy podpakiety z kolizjami,
   biblioteki pozostawiając w libcośtam,
3. dla pakietów cośtam - wydzielamy biblioteki do cośtam-libs.

Zatem w tym przypadku - należy stworzyć podpakiet tools.

Pakietów niezgodnych z powyższą regułą poldek mi wiele nie pokazuje:

~: poldek --skip-installed ls lib\*-lib\*
[...]
libbonobo-libs-2.32.1-7.x86_64
libcap-libs-2.24-3.x86_64
libcgroup-libs-0.41-3.x86_64
libgnome-libs-2.32.1-5.x86_64
libgnomesu-libs-1.0.0-8.x86_64
libmpeg2-libs-0.5.1-5.x86_64
libprelude-libs-1.0.1-13.x86_64
libreoffice-libs-gtk-5.1.0.1-2.x86_64
libreoffice-libs-kde-5.1.0.1-2.x86_64
libvirt-daemon-libxl-1.2.20-1.x86_64
libwmf-libs-0.2.8.4-23.x86_64
libwrap-libs-7.6-47.x86_64
12 packages

(z czego libreoffice-libs-* i libvirt-daemon-libxl to false-positive), z
kolei o lib zamiast libs można by posądzić też niewiele (z poniższych):

~: ipoldek --skip-installed ls '*-lib-[0-9]*'
26168 packages read
Removed 1 duplicate package from available set
Firebird-lib-2.5.4.26856-2.x86_64
NetworkManager-gtk-lib-1.0.10-1.x86_64
alsa-lib-1.1.0-1.x86_64
cups-image-lib-2.1.0-1.x86_64
cups-lib-2.1.0-1.x86_64
gdb-lib-7.10-1.x86_64
h4h5tools-lib-2.2.2-3.x86_64
home-etc-lib-1.0.9-6.x86_64
imap-lib-2007f-4.x86_64
m17n-lib-1.6.3-4.x86_64
mnogosearch-lib-3.3.14-2.x86_64
perl-local-lib-1.008004-1.noarch
rpm-lib-5.4.15-31.x86_64
synce-core-lib-0.17-3.x86_64
ta-lib-0.4.0-1.x86_64
util-vserver-lib-0.30.216-1.pre3120.2.x86_64
vzctl-lib-4.8-2.x86_64
xine-lib-1.2.6-2.x86_64
yiff-lib-2.14.7-2.x86_64

--