PLD systemd i mdadm

Tomasz Pala gotar at polanet.pl
Wed Sep 27 22:49:07 CEST 2017

On Wed, Sep 27, 2017 at 21:28:25 +0200, stacho wrote:

> Jak nie mdadm, to czego używasz, btfrs??

Tak - głównie przeciwko bit rot, na które się nadziałem nie raz; btrfs z
CoW ma sumy kontrolne danych i w razie niezgodności doczyta z poprawnej
kopii. Ale uprzedzam, że produkcyjnie btrfs nie jest łatwy (a wręcz jest
po prostu trudny), funkcjonalnie również brakuje mu przynajmniej kilku
jeszcze lat. Jakiś rok zajęło mi nauczenie się, jak go używać, żeby nie
zrobić sobie krzywdy (np. wyłączanie CoW pod journalem czy postgresem,
odpowiedni podział subvolumenów, żeby swobodnie robić snapschoty bez
niepotrzebnych danych, składanie RAID-a z naszego initrd czy właśnie
udevem). Bo w przeciwieństwie do md, które da się złożyć cmdlinem
kernelowym, btrfs nie pozwala na taki zabieg (problem od dawna znany).
Np. nadziałem się na to, że konwertując jeden dysk do RAID1, zapomniałem
o metadanych, które pozostały jako DUP - wydajność padła na pysk.

Polecam btrfs na jakieś developerskie maszyny, żeby się nauczyć z nim
obchodzić - bo kolejny powszechnie znany problem to 'running out of
space', który wynika głównie z nieprawidłowego używania.

Na maszyny produkcyjne, zanim się ktoś nauczy, lepiej unikać.

--
Tomasz Pala <gotar at pld-linux.org>