W jaki sposób rpm weryfikuje podpisy pakietów?

Tomasz Pala gotar at polanet.pl
Sat Apr 20 10:44:34 CEST 2019

On Mon, Apr 15, 2019 at 16:05:18 +0200, Pawel Gajda wrote:

> Udało się w końcu, było więcej grzebania w kodzie rpm-a niż sądziłem. Snap:
>
> https://launchpad.net/poldek/rpmorg/rpmorg/+download/poldek-0.4.0-git20190415.15.tar.bz2
>
> Testowane na Fedorze z rpm 4.14.2.1. Główne zmiany poza portem na rpm.org to usunięte wsparcie
> dla starych indeksów (pdir, hdrl), odświeżone metadata (działa z Fedorą - conf/fedora-sources.conf),
> no i przy okazji nałożone łatki ze speca PLDowego (0,3,4,6,7 i 8).

Kudos! Mam na tapecie jakieś Fedory w kontenerach, akurat będzie doskonała okazja potestować.

> Zostało jeszcze (jeżeli migracja na rpm.org ruszy, to będę miał motywację) do zrobienia
> a) wsparcie dla https://rpm.org/user_doc/boolean_dependencies.html

"Or" rozwiązywaliśmy za pomocą Provides, pozostałe warianty wydają mi
się rzadko potrzebne, szczególnie w dystrybucjach typu Fedora, gdzie
alternatyw ani multilibów nie mają. Czy to aby nie jest martwy feature?
Trzeba by sprawdzić, czy w ogóle tego używają (i na jak dużą skalę).

> b) pełne wsparcie dla https://rpm.org/user_doc/dependencies.html#weak-dependencies, przy czym tutaj
> rpm używa Suggests jako weak, a Enhances jako "strong weak", co prawdopodobnie się pokłóci z naszym
> Suggests. W sumie można dorobić opcję traktowania Suggests jako Enhances w okresie przejściowym.

Nie tak to zrozumiałem - Enhances to jest Suggests, ale definiowany w
sugerowanym pakiecie. Czyli jeśli

a.spec: Suggests: b

to alternatywnie

b.spec: Enhances: a

Czyli ładując dane do solvera, po prostu zmienione jest źródło z celem.

Tym, czego nie mamy, jest Recommends/Supplements różniące się od
Suggests/Enhances jedynie tym, że domyślnie jest wybrane do instalacji,
czyli gdy poldek pyta o o Suggests: yes/no/select, to potrzebna byłaby
dodatkowa opcja default (instaluj Recommends, pomiń Suggests).

--
Tomasz Pala <gotar at pld-linux.org>