Przejście z qmaila na...

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Nie, 21 Kwi 2002, 15:40:13 CEST

On Sun, Apr 21, 2002 at 03:08:23PM +0200, Łukasz Maśko wrote:
> ...no właśnie. Co? qmail opuścił katalog z oficjanymi pakietami. Rozumiem,
> że to dlatego, że przestał odpowiadać założeniom dystrybucji (nieczytelny
> kod, za dużo paczy, inne). Dla mnie jest to sugestia, żeby zrezygnować z
> niego.
Nie dawno przechodziłem to samo :-)

>Może exim?
Ja bym się bał. Jest to duża binarka suid-root. IMHO przestarzała
konstrukcja.  No i lekki raczej nie jest. Przynajmniej z tego co wyszło
z moich "badań", gdy miałem podobny problem jak Ty teraz.
No i jak przegrepowałem moje archiwa bugtraq pod kontem "exim", to się
przestraszyłem.

> Czy przjejście na niego będzie "bolesne"? Sendmaila
> trochę się boję (kiedyś miałem dla próby/zabawy, konfiguracja nie była
> łatwa).

>Qmail na gabaryty jest co prawda najmniejszy...
>
> Co radzicie?
postfix.
Na 3 maszynach już na niego przeszedłem i jestem baaaardzo zadowolony.
Możliwości ma bardzo duże, mimo że na początku w to wątpiłem, na pewno
pod tym względem przerasta qmaila. Jest jednak też szybki,
zmodularyzowany i podobno bezpieczny (nie znalazłem jeszcze nic na jego
temat co pozwoliłoby mi w to bezpieczeństwo wątpić).
Szczerze polecam.

> I jeszcze drugie pytanie. Czy jest jakiś program do przekształcenia
> Mailboxa na maildir? W tej chwili mam to pierwsze, gdybym miał przejść na
> drugie to bym musiał userom to "odgórnie" przekonwertować.
formail+procmail?
Pewnie parę innych rozwiązań też się znajdzie.

Pozdrowienia,
        Jacek

PS. W najbliższym czasie czeka mnie przerzucenie dwóch dużych serwerów
na postfixa. Nie mogę się już doczekać, ale trochę się boję :-)