drukowanie

Michal Kochanowicz michal w michal.waw.pl
Nie, 17 Lut 2002, 22:47:50 CET

On Sun, Feb 17, 2002 at 10:13:21PM +0100, Mariusz Mazur wrote:
> Mam sobie kde i cupsa i niby wszystko jest ok. Tyle tylko, że jak drukuję coś
> spod KWorda to wydruk nie odpowiada temu co mam na ekranie. Nie wiem jak to
> jest pod linem rozwiązane, ale zakładam, że z założenia to co mam na ekranie
> powinno być dokładnym odzwierciedleniem tego co jest na wydruku (taka jest
> chyba idea postscriptu... a printing w unixach sie na PSie bodajże opiera).
> Niby w ustawieniach strony i drukarki jest A4, ale jednak mi obcina tekst. Na
> oko widzę, że odstępy między linijkami są jakieś takie większe niż na
> ekranie. I czcionka jakby też nie ta :(

> [...]
No dobra. Wiesz jak działa Windows? Tam ekran albo drukarka to takie
samo urządzenie na którym możesz wykonywać operacje typu narysuj kreskę,
narysuj bitmapę, zmień kolor, zmień pędzel itd. Efekt jest taki, że czy
drukujesz, czy odświeżasz ekran możesz użyć tego samego kodu, tylko
innego HANDLE do urządzenia po którym mażesz.

A w Uniksach nie ma czegoś takiego. Jak chcesz mazać po ekranie, to
wywołujesz X, za pośrednictwem jakiegoś toolkitu. Jak chcesz drukować to
sobie sam musisz wymyśleć PostScript, używając zupełnie innych metod niż
mażąc po ekranie. Zważywszy na to że sposoby tworzenia obrazów
PostScriptowego i w X różnią się od siebie, więc trudno jest uzyskać na
wydruku dokładnie to samo co na ekranie.

Teoretycznie toolkit (taki jak QT) mógłby zapewniać to co w Windows, tzn
możliwość mazania po ekranie i po wydruku za pomocą tych samych funkcji,
ale to i tak będzie tylko przesuwało problem w inne miejsce.

W Windows oczywiście też w którymś momencie wywołania GDI muszą zostać
zamienione na PostScript, PCL czy co tam konkretna drukarka rozumie. Ale
jest to robione bardziej ,,centralnie''. Raz napisany kod, czy to GDI,
czy sterownika drukarki, jest w sposób przezroczysty dostępny dla
wszystkich aplikacji. W Uniksach każdy sobie rzepkę skrobie.
--
--= Michal Kochanowicz==--==--==BOFH==--==--==michal w michal.waw.pl =--
--= finger me for PGP public key or visit http://michal.waw.pl/PGP =--