PLD otwarte

Adam Szpakowski worf w optics.polsl.gliwice.pl
Pią, 18 Kwi 2003, 17:40:35 CEST

Dnia pią 18. kwietnia 2003 17:19, Pawel Bernadowski napisał:
> Z tego co dowiadywalem sie u prawnikow.. to zalozenie stowarzyszenia i
> tak w polskich realiach zabiera ~4-6miesiecy.

Ostatnio (od ponad roku) brałem i biorę udział w zakładaniu stowarzyszenia. I
szczerze radzę... jeśli nie ma naprawde ważnej przyczyny aby to zrobić to nie
należy się za to brać.

Głupota sądów i niestety kretynizm naszego prawodastwa jest w tym przypadku
porażający. My użeramy się ponad rok i dalej nie wszystkie sprawy mamy
pozałatwiane.

> Co do kosztow to uzaleznione sa one od tego czy stowarzyszenie ma miec
> osobowosc prawna.. etc.. ogolnie od 0zl do bodaj 1k za wpis.. czy jak tam
> oni to nazywaja...

W tej chwili jest 650 zeta za "pełne" stowarzyszenie z działalnością
gospodarczą. Ale to tylko wierzchołek góry lodowej. Sądzę że poniżej 1.5K zł
pewnie da się zejść, ale przy potężnej pracy własnej.

Jednak nie bez sensu jest założenie stowarzyszenia "zwykłego". Nie ma
osobowości prawnej, zakłada się je prawie od ręki w starostwie a nie w sądzie
i kosztuje o ile wiem 20zł (znaczki). Może pozyskiwać środki finansowe tylko
ze zbiórek publicznych i może prowadzić bardzo uproszczoną księgowość. Czyli
w zasadzie wiele nie daje. Ma za to o ile wiem jedną ważną cechę. Może
realnie bronić swych symboli i znaków oraz swej nazwy. Może się też
przekształcić w dowolnym momencie w "pełne" stowarzyszenie.

Jeśli więc PLD Team widzi jakieś powody formalizowania swego istnienia, to
może ta droga mu będzie odpowiadać. Ale to cały czas przy założeniu że będzie
sie komu tym zajmować. Z autopsji wiem, że wszelkie sprawy w których człek
ociera się o sądy i nasze prawo zajmują rząd więcej czasu niż w najgorszym
koszmarze sądził... niestety :-(.

Adam Szpakowski
Silesian University of Technology - Institute of Physics
Department of Optoelectronic
e-mail: worf w optics.polsl.gliwice.pl