siec radiowa

Śro, 23 Kwi 2003, 20:32:00 CEST

On/Dnia Wed, Apr 23, 2003 at 04:54:18AM +0200, Michal Chruszcz wrote/napisał(a)
> Na początku maja, będę już miał do dyspozycji prostą infrastukturę sieci
> radiowej, a (mam nadzieję) od mniej więcej połowy maja, będzie to już w
> miarę rozbudowana sieć. Wszystko na AP D-linka 900AP+ (swoją drogą co o
> nich myślicie?). Rozpiętość sieci będzie sięgać kilku (do 5) kilometrów, z
> głównym punktem w centrum tego obszaru. Będę mógł wtedy porobić testy. Czy
> ktoś pisałby się na nie? W ten weekend może sprawdzę samą sieć (centrala ->
> antena 200 m dalej -> notebook), to miałbym ogólny obraz tego rozwiązania.
Z jakim protokołem działać będzie ta sieć? IBSS?

W mojej sieci zbudowanej na zasadzie router(pc) z kartą avaya/orinoco
11Mbps podpięty jest do anteny sektorowej, a klienci mają anteny kierunkowe.

Problem jest taki, że klienci między sobą się nie widzą, a tym samym
detekcja zajętości kanału transmisyjnego nie działa (bo normalnie to
jest tak, że klient słucha eteru czy coś innego nie nadaje i jeśli nie
nadaje to sam zaczyna nadawać - w przypadku gdy klienci między sobą
się nie widzą sprawa jest problematyczna). Fachowo problem ten nazywa
się problemem ukrytego nadajnika (hidden node).

Jakieś pomysły jak ten problem rozwiązać w miarę niedrogo? AP chyba tu
nic nie da bo to nadal będzie ten sam protokół używany.

Pomysły?

Wiem, że istnieje odpowiednie firmware do kart używające specjalnego
protokołu gdzie stacja główna przydziela stacjom klienckim pasmo na
określony czas dzięki temu nie ma kolizji. Jednak jest to strasznie
kosztowne rozwiązanie (10kzł sama stacja bazowa) i afaik nie działa pod
Linuxem.

--
Arkadiusz Miśkiewicz    CS at FoE, Wroclaw University of Technology
arekm w sse.pl   AM2-6BONE, 1024/3DB19BBD, arekm(at)ircnet, PLD/Linux