Problem z siecią

Adam Skowroński tytus w oldfield.org.pl
Sob, 20 Gru 2003, 01:44:53 CET

Już wcześniej pisałem o moim problemie, ale teraz się baczniej mu
przyjrzałęm.

			   bramka           ja
Internet----tpsadsl------10.1.3.1----eth0-10.1.3.4
                       |                    |
                       ---DNS           nat_na_iptables
                                        |           |
                                       eth1        ppp0
                                        |           |
                                192.168.0.2      192.168.0.3

Od czasu do czasu z polaczeniem do Internetu dzieje sie cos dziwnego.
Nie mam zadnego problemu, zeby dopingowac sie do jakiegokolwiek zywego
hosta, traceroute tez chodzi calkiem niezle, tylko nic innego nie
dziala, a kazda proba konczy sie komunikatem "No route to host".
Za pomocą specjalistycznego narzędzia "telnet" udało mi się ustalić, że
telnetować bez tego komunikatu to się mogę tylko do kompow od "tpsadsl"
w prawo a najwyzej polaczenie zostanie odrzucone. Moze to cos znaczy, a
moze nie. Do "tpsadsl" tez sie nie moge zalogowac.
Na taki stan pomaga tylko restart komputera. restart interfejsow
sieciowych, restart uslug sieciowych, przejscie na init 1 i z powrotem,
wyłączanie wtyczki z karty sieciowej, usuwanie modułów kart sieciowych
nic nie daje.

Do tej pory bylo latwo. Jakis czas temu dostalem odpowiedz, ze problem
lezy w firmwarze modemu dsl.

Ale zauwazylem ciekawa rzecz - moze to cos znaczy, moze nie. Jestem
lajkonikiem w tak glebokich rozwazaniach o pakietach.

Zauwazylem, ze komputery, znajdujace sie za moim wlasnym NATem widzą
Internet bardzo dobrze i nie mają żadnego problemu z połączeniem.

Pokusilem sie wiec o porownanie komunikacji za pomoca ethereal. Nagralem
oba nawiazywania polaczen. Wygladaly tak:

DNS Standard query AAAAA xxxxxx
DNS STandard query response
DNS Standard query A xxxxxx
DNS Standard query response: ip.ip.ip.ip
i tu zaczynają się różnice:

dzialajace                             niedzialajace
TCP gmrupdateserv > telnet bla bla     TCP 4115 > telnet bla bla
TCP telnet > gmrupateserv  (ACK)       ICMP destination unreachable

Newralgiczna 5 ramka roznila sie dla obu przypadkow, poza checksumami
numerem portu(? gmrupdateserv=1070 vs 4115) i rozmiarem okna (Window
Size). jesli to coś by pomogło mogę podesłać pliki ethereala.

O co chodzi? Jak naprawić? Jak obejść? Jak wyśledzić lepiej?

(aha - PLD 1.1 z własnym jajem na razie 2.4.19 na athlonie)

Adam Skowroński
--
Adam Skowroński                  *  W związku z powyższym konkurencja
tytus w oldfield.org.pl            * MSIE powinna emulować błędy głównego