DNS w sieci lokalnej, help

raf rafalsf w poczta.onet.pl
Pon, 22 Gru 2003, 21:05:44 CET

Witam wszystkich!

niestety nie trybię DNSów (bind 9.2), help me!

mam sytuację jak następuje:
nie mam w firmie stałego dostępu do netu :-( domenę
domena.firmowa.pl mamy u providera, jest tam kilka kont
firmowych i strona www.

Na chwilę obecną chcę uruchomić w firmie pocztę wewnętrzną
z możliwością odbioru i wysyłania poczty w świat.

Chwilowo zajmuję się pocztą lokalną, nie wnikam w wysyłanie
w świat. Zainstalowałem sobie postfixa oraz solid-pop3d.
Generalnie poczta chodzi, mogę wysyłać i odbierać pocztę,
ale muszę w outlooku serwery poczty podać po IP:
130.100.0.15 (taki mam adres serwera w LANie), a chciałbym
podawać jako spb.domena.firmowa.pl

Wymyśliłem sobie, że serwer nazwę spb (serwer poczty
biurowej :-) domenę ustawię jako domena.firmowa.pl - jak już
będę miał wyjście stałe na świat to nie będę musiał zbyt
dużo modyfikować :-)

W sieci mam tylko jednego linuksa i nie mam na czym zrobić
zapasowwego DNSa, nie wiem czy to w czymś przeszkadza.

w /etc/hosts mam:
+vi
127.0.0.1    localhost
-vi

w /etc/resolv.conf:
+vi
domain domena.firmowa.pl
nameserwer 130.100.0.15
-vi

nie wiem czy nie powinienem mieć tu (resolv.conf) tylko
wpisu związanego z localhostem??

w /etc/named.conf:
+vi
// This is an exaple configuration file for named ( /etc/named.conf )
// Przykładowy plik konfiguracyjny /etc/named.conf dla serwera nazw `named'

options {
        directory "/";
        pid-file "named.pid";
        auth-nxdomain yes;
        datasize default;
// Uncoment these to enable IPv6 connections support
// IPv4 will still work
//      listen-on { none; };
//      listen-on-v6 { any; };
};

zone "localhost" IN {
        type master;
        file "M/localhost.zone";
        allow-update { none; };
        allow-transfer { any; };
};

zone "0.0.127.in-addr.arpa" IN {
        type master;
        file "M/127.0.0.zone";
        allow-update { none; };
        allow-transfer { any; };
};

zone "." IN {
        type hint;
        file "root.hint";
};

//zone "pld.org.pl" IN {
//      type slave;
//      file "S/pld.org.pl.zone";
//      masters {
//                  195.116.211.3;
//      };
//      allow-query { any; };
//      allow-transfer { any; };
//};

// <-------------------------wtawiłem ten kawałek--<<<<
zone "domena.firmowa.pl IN {
        type master;
        file "M/domena.firmowa.pl.zone";
        allow-update {none;};
};
// <-----------------------------------------------<<<<

logging {
        channel xfer-log {
                file "named.log";
                print-category yes;
                print-severity yes;
                print-time yes;
                severity info;
        };
        category xfer-in { xfer-log; };
        category xfer-out { xfer-log; };
        category notify { xfer-log; };
};
-vi

/var/lib/named/M/domena.firmowa.pl.zone
+vi
$TTL 86400
$ORIGIN domena.firmowa.pl.

@       IN              SOA          domena.firmowa.pl. root.localhost      (
                                     2003122200
                                     43200
                                     1200
                                     1209600
                                     86400 )

@       IN              NS           spb
spb     IN              A            130.100.0.15

@       IN              MX           10          spb
spb     IN              A            130.100.0.15

-vi

będę wdzięczny za jakiekolwiek sugestie, które przybliżą
mnie do celu.

dystrybucja RA z jajkiem 2.2.xx, instalacja z płyt z przed
około 6 m-cy, nie robiłem --upgrade-dist, w końcu nie mam
netu w robocie :-(

--
Pozdrowienia,
 raf