DNS w sieci lokalnej, help

Daniel Mróz beorn w alpha.pl
Wto, 23 Gru 2003, 10:17:32 CET

raf wrote:
> niestety nie trybię DNSów (bind 9.2), help me!
Czas na dokumentacje :)

> mam sytuację jak następuje:
> nie mam w firmie stałego dostępu do netu :-( domenę
> domena.firmowa.pl mamy u providera, jest tam kilka kont
> firmowych i strona www.
>
> Na chwilę obecną chcę uruchomić w firmie pocztę wewnętrzną
> z możliwością odbioru i wysyłania poczty w świat.
Nie masz stalego dostepu do Inetu. Jak chcesz wysylac poczte
userow w swiat?

> Chwilowo zajmuję się pocztą lokalną, nie wnikam w wysyłanie
> w świat. Zainstalowałem sobie postfixa oraz solid-pop3d.
> Generalnie poczta chodzi, mogę wysyłać i odbierać pocztę,
> ale muszę w outlooku serwery poczty podać po IP:
> 130.100.0.15 (taki mam adres serwera w LANie), a chciałbym
> podawać jako spb.domena.firmowa.pl
[CIAP...reszta]
Malo danych podales. Tzn. duzo, ale nie tych co potrzeba. Od poczatku:
na serwerze stawiasz DNS, koncowki konfigurujesz tak, aby korzystaly z
niego do resolwowania nazw. Polecam skorzystanie z serwera DHCP,
naprawde ulatwia takie rzeczy. Jesli skonfigurowales nameda, sprawdz czy
dziala i zwraca prawidlowe nazwy/ip (programy: `host', `dig' i
`nslookup'). Jesli dziala na serwerze, na koncowkach takze powinno o ile
nie nakibrodziles cos w konfiguracji nameda (z tego co widze, to raczej
wszystko jest OK, oprocz tego, ze masz dwa rekordy A dla hosta spb w
domena.firmowa.pl.zone).
Jesli zamierzasz przylaczyc ludkow do Internetu, zainteresuj sie opcja
`forwarders' nameda.

> W sieci mam tylko jednego linuksa i nie mam na czym zrobić
> zapasowwego DNSa, nie wiem czy to w czymś przeszkadza.
W niczym o ile nie planujesz padow podstawowego.

> w /etc/hosts mam:
> +vi
> 127.0.0.1    localhost
> -vi
Przydaloby sie jeszcze:

	130.100.0.15		spb spb.domena.firmowa.pl

> w /etc/resolv.conf:
> +vi
> domain domena.firmowa.pl
> nameserwer 130.100.0.15
> -vi
>
> nie wiem czy nie powinienem mieć tu (resolv.conf) tylko
> wpisu związanego z localhostem??
Albo tak, albo tak. Jesli skonfigurujesz sobie nameda na nasluchiwanie
tylko na
jednym adresie, to ten IP wpisujesz tutaj. Najlepiej ustawic go tak,
zeby nasluchiwal
tylko na adresie w sieci wewnetrznej (dla userow w LANie) oraz localhoscie
(dla testow).

> dystrybucja RA z jajkiem 2.2.xx, instalacja z płyt z przed
> około 6 m-cy, nie robiłem --upgrade-dist, w końcu nie mam
> netu w robocie :-(
Przed przylaczeniem do Internetu by wypadalo...

Pozdrawiam
Beorn

Daniel `Beorn' Mróz      <beorn w alpha.pl>       http://127.0.0.1/beorn
GCS/E d+(pu) s: a-@ C++++ UL++++$ P+++ L+++ E--- X W+++ N++ o? K- w---
O  M-  V-  PS  PE- !Y PGP t- 5- R tv-- b+ DI++ D+++ G++ e  h!  r--  y+