DNS w sieci lokalnej, help

Dariusz Wlodarczyk milley w gostyn.pl
Wto, 23 Gru 2003, 23:56:53 CET

Dnia 22 grudnia 2003 o godzinie 21:05:44 z adresu rafalsf w poczta.onet.pl,
dotarła do mnie niesamowita wiadomość o następującej treści:

r> Witam wszystkich!

r> niestety nie trybię DNSów (bind 9.2), help me!

r> mam sytuację jak następuje:
r> nie mam w firmie stałego dostępu do netu :-( domenę
r> domena.firmowa.pl mamy u providera, jest tam kilka kont
r> firmowych i strona www.

r> Na chwilę obecną chcę uruchomić w firmie pocztę wewnętrzną
r> z możliwością odbioru i wysyłania poczty w świat.

r> Chwilowo zajmuję się pocztą lokalną, nie wnikam w wysyłanie
r> w świat. Zainstalowałem sobie postfixa oraz solid-pop3d.
r> Generalnie poczta chodzi, mogę wysyłać i odbierać pocztę,
r> ale muszę w outlooku serwery poczty podać po IP:
r> 130.100.0.15 (taki mam adres serwera w LANie), a chciałbym
r> podawać jako spb.domena.firmowa.pl

r> Wymyśliłem sobie, że serwer nazwę spb (serwer poczty
r> biurowej :-) domenę ustawię jako domena.firmowa.pl - jak już
r> będę miał wyjście stałe na świat to nie będę musiał zbyt
r> dużo modyfikować :-)

r> W sieci mam tylko jednego linuksa i nie mam na czym zrobić
r> zapasowwego DNSa, nie wiem czy to w czymś przeszkadza.

r> w /etc/hosts mam:
r> +vi
r> 127.0.0.1    localhost
r> -vi

r> w /etc/resolv.conf:
r> +vi
r> domain domena.firmowa.pl
r> nameserwer 130.100.0.15
r> -vi

r> nie wiem czy nie powinienem mieć tu (resolv.conf) tylko
r> wpisu związanego z localhostem??

r> w /etc/named.conf:
r> +vi
r> // This is an exaple configuration file for named ( /etc/named.conf )
r> // Przykładowy plik konfiguracyjny /etc/named.conf dla serwera nazw `named'

r> options {
r>         directory "/";
r>         pid-file "named.pid";
r>         auth-nxdomain yes;
r>         datasize default;
r> // Uncoment these to enable IPv6 connections support
r> // IPv4 will still work
r> //      listen-on { none; };
r> //      listen-on-v6 { any; };
r> };

r> zone "localhost" IN {
r>         type master;
r>         file "M/localhost.zone";
r>         allow-update { none; };
r>         allow-transfer { any; };
r> };

r> zone "0.0.127.in-addr.arpa" IN {
r>         type master;
r>         file "M/127.0.0.zone";
r>         allow-update { none; };
r>         allow-transfer { any; };
r> };

r> zone "." IN {
r>         type hint;
r>         file "root.hint";
r> };

r> //zone "pld.org.pl" IN {
r> //      type slave;
r> //      file "S/pld.org.pl.zone";
r> //      masters {
r> //                  195.116.211.3;
r> //      };
r> //      allow-query { any; };
r> //      allow-transfer { any; };
r> //};

r> // <-------------------------wtawiłem ten kawałek--<<<<
r> zone "domena.firmowa.pl IN {
r>         type master;
r>         file "M/domena.firmowa.pl.zone";
r>         allow-update {none;};
r> };
r> // <-----------------------------------------------<<<<

r> logging {
r>         channel xfer-log {
r>                 file "named.log";
r>                 print-category yes;
r>                 print-severity yes;
r>                 print-time yes;
r>                 severity info;
r>         };
r>         category xfer-in { xfer-log; };
r>         category xfer-out { xfer-log; };
r>         category notify { xfer-log; };
r> };
r> -vi

r> /var/lib/named/M/domena.firmowa.pl.zone
r> +vi
r> $TTL 86400
r> $ORIGIN domena.firmowa.pl.

r> @       IN              SOA          domena.firmowa.pl. root.localhost      (
r>                                      2003122200
r>                                      43200
r>                                      1200
r>                                      1209600
r>                                      86400 )

r> @       IN              NS           spb
r> spb     IN              A            130.100.0.15

r> @       IN              MX           10          spb
r> spb     IN              A            130.100.0.15

r> -vi

r> będę wdzięczny za jakiekolwiek sugestie, które przybliżą
r> mnie do celu.

r> dystrybucja RA z jajkiem 2.2.xx, instalacja z płyt z przed
r> około 6 m-cy, nie robiłem --upgrade-dist, w końcu nie mam
r> netu w robocie :-(

Hmmm może to głupie ale, że tak się zapytam, zmieniasz serial po
zmianach w pliku strefy ?

--
Pozdrowienia,
milley

;) Sukcesy są to kury białe z czarnym wykończeniem.