CBQ - przykłady kształtowania łącza SDI

Adam Piatyszek ediap w ET.PUT.Poznan.PL
Pon, 10 Lut 2003, 09:04:19 CET

Witam!

Mam prośbe do Szanownych Użytkowników. Jeżeli ktoś może przesłać mi na
priva skrypty realizujące kształtowanie łącza i filtrację pakietów do
różnych podklas w oparciu o algorytm CBQ to byłbym wdzięczny.
Stoje przed faktem stworzenia dobrego podziału i być może szybciej mi to
bedzie zrobić opierając się o czyjeś doświadczenia.

Dodam jeszcze, że wcześniej przygotowana przeze mnie paczka do PLD z
shaperd_cbq nie spełnia moich oczekiwań - duże wymagania wobec routerka
a i tak Kazaa u jednego usera potrafi reszcie mocno utrudnic działanie.
Pewnie rc-scripts nie przewidują osobnego skryptu do konfiguracji
poprzez 'tc'.

Mam dwa interfejsy: eth0 - sieć lokalna z 4 kompami i ppp0 - internet
przez SDI. Chcę rozdzielić pasmo na trzy klasy. Najmniejszą ok. 5% dla SSH,
Telneta i DNS z najwyższym priorytetem. Drugą ok. 60% łącza dla WWW, SMTP,
FTP, POP3, IMAP, GaduGadu z średnim priorytetem i resztę na takie śmieci jak
Kazaa. Chciałbym też, żeby trzecia klasa mogła pożyczać resztę pasma dla
klasy drugiej. Tak wygląda pomysł.
Może macie jakieś doświadczenia w tej kwestii, ewentualne sugestie co
może wyglądać inaczej.

I jeszcze pytanko o szybkość SDI. Na łączu w dół jest maks. 115kbit/s. A
ile jest na łączu w góre? Gdzieś spotkałem się z informacją, że cały
protokół HIS'a pozwala na transmisję ok. 160kbit/s. Czy reszta jest na
stałe przeznaczona na uplink, czy też może łącze jest asynchronicznie
dzielone w sposób adaptacyjny.

Z góry dzięki za informację.

ediap

PS. Skrypty przykładowe oczywiście poprosze na priva.

--
Adam Piatyszek
Institute of Electronics and Telecommunications