OT: Blokowanie małych rurek (było Re: konsolowi klienci poczty)

Radoslaw Zielinski radek w karnet.pl
Sob, 4 Sty 2003, 01:39:52 CET

Jacek Konieczny <jajcus w bnet.pl> [30-12-2002 08:16]:

> A co jest tym smarthostem? Zwykle musiałby być to serwer opisany
> w poprzednim zacytowanym zdaniu: z dużą rurką, ale źle skonfigurowany.

Dlaczego _musiałby_ być źle skonfigurowany?  Duży serwer też można
skonfigurować poprawnie; mój smarthost, na przykład, skonfigurowany
jest -- o ile mi wiadomo -- bez zarzutu.

> Poza tym uważasz, że jeśli ktoś ma małą rurkę (ale jednak stałe łącze),
> to jeszcze musi komuś z większą rurką płacić za utrzymywanie konta
> pocztowego i udostępnienie serwera SMTP? I może nie ma prawa do własnego
> e-maila we własnej domenie?

Tak właśnie uważam; z tym, że _nie musi_.  Raczej _powinien_, jeśli
chce, żeby jego poczta była prawidłowo obsługiwana.

IMO (w idealnych warunkach) serwery pocztowe powinny stać na porządnych
łączach i działać bez przerwy, żeby wszystko odbywało się poprawnie.
Dostępność poczty nie powinna zależeć od tego, czy dziś robimy porządki
i trzeba gdzieś podłączyć odkurzacz, od psa, który akurat miał fantazję
odlać się na UPSa, czy od rozmachu imprezki.  Choćby w związku z kwestią
generowania zwrotów.

Na temat ,,prawa'' się nie wypowiadam.

> Bo chyba nie traktujesz poważnie darmowych kont onetu itp.

Nie, nie traktuję.

> IMHO to serwer, który z definicji blokuje "małą rurkę" jest źle
> skonfigurowany i należy go po prostu olać. Jak ktoś nie chce dostawać
> poczty to niech nie dostaje.

No to się nie zgadzamy.

I dla ustalenia uwagi: nie chodzi tu o to, że rurka jest mała, tylko
o to, że w praktyce taka mała rurka, która jest dobrze skonfigurowana,
wysyła maile bezpośrednio (i nie należy do spamera; takie też pewnie
bywają dobrze skonfigurowane ;-> ), jest wyjątkiem.

> Przez rozumowanie takie jak twoje teraz mamy śmieszne sytuacje: poczta
> z niektórych dobrze skonfigurowanych serwerów jest blokowana, bo mają za
> małą rurkę, a maile ze znanych open-relayów są przymusowo odbierane, bo
[...]

Przez rozumowanie takie, jak Twoje, teraz mamy problem ze spamerami,
którzy radośnie śmiecą z dialupów i innych małych rurek, bo wiele osób
nie chce ich blokować (a abuse nie wyrabiają).

Nb., nie rozumiem podejścia portali do kwestii spamu.  Przecież stać
ich na wdrożenie mechanizmów autoryzacji i uwierzytalniania, oraz
mają warunki do edukowania użytkowników... :-(

--
Radosław Zieliński <radek w karnet.pl>
[ GPG key: http://radek.karnet.pl/ ]