IMQ i 2.2

Jacek Konieczny jajcus w pld.org.pl
Wto, 7 Sty 2003, 19:01:27 CET

On Tue, Jan 07, 2003 at 04:57:17PM +0100, Stacho Pal wrote:
> Witam!
> Po podaniu komendy (np.) 'ip addr' można zobaczyć:
>
> 2: imq: <NOARP> mtu 1500 qdisc noop qlen 100
>     link/generic
>
> Jaki to ma sens dla kernela-2.2.22-6 (PLD)
Duży. Pakiety wysyłane przez dowolny interfejs przechodzą wcześniej
przez ten "virtualny", gdy tylko ten jest "up". Można je wtedy
klasyfikować dowolnymi fitrami ("fw", "u32", "route" itp.) i kolejkować
w HTB czy CBQ. Jeżeli podzielimy pakiety wg. interfejsu z którego
przyszły (nie będąc ograniczonym tym jakim interfejsem wychodzą) możemy
zrobić wydajne ograniczenia "ruchu przychodzącego" na routerze z wieloma
interfejsami "wyjściowymi".

Poza tym, sterowniki niektórych interfejsów sieciowych same z siebie nie
współpracują dobrze z mechanizmami QoS w kernelu i jedyny sposób
kształtowania na nich ruchu to ograniczenia na IMQ. Tak się zachowują
sterowniki do kart Sangomy (a fe!), przynajmniej dla FR.

> i czy ktoś tego używa?
Ja używam, ale niewiele. Gdy chciałem cały ruch przychodządzy
kształtować (i wychodzący do polpaku), to mi się router nie wyrabiał.
Ale to raczej z powodu ograniczeń HTB2. Teraz mamy HTB3 w 2.2, więc może
jak tego spróbuję, to wrócę do pełnego IMQ.

Pozdrowienia,
        Jacek