rpm - jak naprawić(?) bazę pakietów? (długie)

Paweł Zaskórski p.zaskorski w wp.pl
Nie, 26 Sty 2003, 21:39:54 CET

Witam,

Od pewnego czasu sukcesywnie podmieniam pakiety w moim PLD, na własne,
kompilowane ze źródeł będących na cvs PLD. Dziś nadszedł "ten dzień" -
wymieniłem glibca (2.3.1) i rpm (rpm-4.1). Wszystko odbyło się bez
większych problemów (po upgradzie rpma przebudowałem bazę pakietów). W
euforii, ponownie przekompilowałem glibca (tym razem dorzucając '--target
athlon'). Zorientowałem się, że w międzyczasie (pierwszego glibca
zbudowałem kilka dni wcześniej) zmieniło się nazewnictwo pakietów
(dodano po wersji i relase pakietu, dodatkowo wersję jądra na którego
nagłówkach był budowany pakiet). Ok, przystąpiłem do "uaktualniania".

Skorzystałem z poldka, który wykrył, że wraz z upgradem glibca, trzeba
będzie wymienić glibc-devel, iconv oraz localedb-src. Tu powstał problem,
bowiem poldek nie uaktualnił glibca pisząc:

glibc = 2.3.1 jest wymagany przez (zainstalowany) iconv-2.3.1-3
glibc = 2.3.1 jest wymagany przez (zainstalowany) localedb-src-2.3.1-3

natomiast uaktualnił iconv i localedb-src (iconv-2.3.1-3.i686.rpm ->
iconv-2.3.1-3 w 2.4.21_pre2_cdrw.athlon.rpm). Ręczne 'rpm -Uvh' czy 'rpm
-Fvh' nie przyniosło efektu więc spróbowałem 'rpm -ivh'. Jak łatwo
przewidzieć, tu pojawił się konflikt plików należących do
glibc-2.3.1-3 w 2.4.21_pre2_cdrw.athlon.rpm i glibc-2.3.1-3.i686.rpm, więc
(to było głupie) dodałem '--replacefiles'. Pakiet się zainstalował,
niestety wbrew moim oczekiwaniom, nie przejął praw do plików (nie wiem
jak to "fachowo" określić), np. jak zrobię:

[root w arrakis PLD-RPMS]# rpm -qf /usr/share/zoneinfo/zone.tab
glibc-2.3.1-3
glibc-2.3.1-3 w 2.4.21_pre2_cdrw

Przyznam, że wymusiłem tego '--replacefiles', gdyż myślałem, że będę mógł
potem bez problemu odinstalować tego glibc-2.3.1-3 (tzn. wydawało mi
się, że to ten później zainstalowany glibc będzie właścicielem
przykładowego pliku zone.tab).

No i teraz mam problem, z którym nie bardzo wiem jak sobie poradzić.

Przy okazji - mam już glibca i gcc zrobione z '--target athlon' jednak
uname nadal uparcie pokazuje:

pawel w arrakis:~$ uname -m
i686

W takim razie skąd u niektórych pojawia się "athlon"? Od czego to
zależy?

Z góry dziękuję za pomoc w rozwiązaniu tego problemu.

PS. Czy to nie dziwne, że zarówno iconv jak i localedb-src zostały uznane
za nowsze wersje i dały się uaktualnić, natomiast sam glibc nie?

                Paweł