"agresywne" skrypty w pakietach

Robert R. Wal rrw w hell.pl
Czw, 30 Sty 2003, 19:22:49 CET

On 03.01.30 Andrzej Szombierski pressed the following keys:

> Ostatnio zaczęło mnie trochę denerwować zachowanie skryptów w pakietach
> wykonywanych np. przy upgradzie. Przykładowo nfs-utils-clients przy
> upgradzie przemontowuje wszystkie filesystemy nfs. I nie byłoby w tym nic
> złego, gdyby nie to że przy okazji killuje wszystkie procesy, które z nich
> aktualnie korzystają. Sytuacja jest jeszcze ciekawsza, jeżeli aktualnie
> instalowany pakiet znajduje się na takim nfsie :)

Z tym jest problem, który polega na tym, że (chyba) nie da się rozróżnić
z punktu widzenia skryptów w specu między -e a -U. Standardowo w %preun
jest wywoływany /etc/rc.d/init.d/skrypt stop.

Co przy skrypcie nfsfs oznacza odmontowanie partycji, a żeby to zrobić,
trzeba zabić procesy, które na niej grasują.

Jedyną metodą jaką jestem w stanie wymyślić to całkowita rezygnacja z
restartu nfsfs w %preun, ale to by oznaczało, że po usunięciu pakietu
zostanie podmontowany fs.

Jakkolwiek tego nie zrobisz, będą jakieś kłopoty.

> Z kolei xdm przy upgradzie zcina otwartą sesję Xów (w moim przypadku
> właśnie na tej sesji pracował apt-get...)
>
> Czy jest jakiś sposób na zabezpieczenie się przed takimi
> "niespodziankami"?

Do tych niespodzianek mogę dołożyć jeszcze jedną. Kiedy na moim
serwerze -- który oprócz serwowania plików, poczty, bycia firewallem jest
także fontserwerem -- apgrejduję xfs, sesja X spod której ciągnę z niego
fonty zaczyna głupieć.

Myślę, że można się przed tym obronić tylko wiedzą o tych zależnościach:
ja takie pakiety umieściłem w hold i apgrejduję je ręcznie, kiedy widzę,
że pojawiły się nowe wersje.

Robert

--
Bastard Operator From 149.156.96.35