czcionki

Maciej Jan Głowacki gmj w amg.gda.pl
Pon, 17 Mar 2003, 15:27:26 CET

On Sat, 15 Mar 2003, Bartłomiej Ogryczak wrote:

> Jak już się czepiać, to porządnie. Słowo 'font' w języku
> polskim nie istnieje. Po polsku nazywa się to krój czcionki.

> Stopu zecerskiego od 30 lat nikt już nie używa ;-P

Sorry, smutno, ale słowo font istnieje, krój nigdy nie był fontem, a stop
drukarski bywa dotychczas wykorzystywany, choć masowo został zarzucony 10-15
lat temu:

czcionka -- rodzaj nośnika pisma drukarskiego, podstawowy materiał zecerski
[...] ma postać metalowego prostopadłościanu odlanego zwykle ze stopu
drukarskiego [...]

font -- zapisany w postaci cyfrowej obraz kroju pisma, czyli zestaw informacji
o kształtach poszczególnych liter i znaków danego kroju [...]

krój -- charakterystyczny obraz (kształt) pisma drukarskiego o jednolitych
cechach graficznych: stylu, rytmie, proporcji [...]

(na podst. Leksykonu pism drukarskich, Warszawa, 1966)

Czyli zgadzam się: jak już się czepiać, to porządnie, a więc w uzasadnionych
przypadkach.

Pozdrawiam -- Maciek.

PS: Przepraszam że z opóźnieniem, miałem problem z dostępem.

--
*** Maciej Jan Głowacki <gmj w amg.gda.pl> Linux User (#231463) ***
--------------  A co na to NATO? NATO na to nic!  ---------------