Co się dzieje z ark (z KDE) na moim kompie - prośba o pomoc?

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Nie, 11 Maj 2003, 22:22:42 CEST

Ponieważ wydaje mi się, że nie jest to błąd a jedynie jakiś problem w
konfiguracji "czegoś" na moim sprzęcie, nie zgłaszam tego jako bug lecz
piszę tutaj. Mam cichą nadzieję, że ktoś mi pomoże...

Mam problem z programikiem ark z KDE. Nie mogę nim otworzyć absolutnie
żadnego archiwum. Niezmiennie kończy się to tak samo (przykład):

22:06:37> ed w ciri:~/doc/tex/arch$ ark PPAM-2001-CP03.tar.gz
fcntl: Błędny deskryptor pliku
fcntl: Błędny deskryptor pliku
fcntl: Błędny deskryptor pliku
fcntl: Błędny deskryptor pliku
fcntl: Błędny deskryptor pliku
fcntl: Błędny deskryptor pliku
sh: whence: -a: unknown option

po czym wyskakuje mi puste okienko ark oraz dodatkowe okienko błędu z
komunikatem następującym: "The utility tar is not in your PATH.
Please install it or contact your system administrator". Oczywiście tar jest
tam, gdzie być powinien. Czytam manual do sh (/bin/sh pokazuje na ksh, jak
trzeba) i znajduję, że a i owszem, jest opcja whence, ale nie posiada ona
wogóle przełącznika -a. I teraz mam zagadkę. Przegrepowałem pliki
konfiguracyjne w katalogu domowym na okazję występowania słówka "whence" -
oczywiście nie znalazłem. Przeszukałem katalog /usr - również nic
sensownego nie znalazłem. Próbowałem odpalić z czystego konta (na którym
wcześniej nie było KDE odpalane) - nic. I się poddałem.

Może ktoś wie albo ma chociaż jakiś pomysł, co jest nie tak? Gdzie siedzi ta
cholerna opcja albo jak sprawić, żeby ten program zaczął w końcu chodzić
poprawnie?

KDE 3.0.4 z RA+updates/general.
--
Łukasz Maśko                                    ICQ:              146553537
Lukasz.Masko w ipipan.waw.pl                       GG:                2441498