Jaki sprzęt pod AC

Jan Meizner jm w jm.one.pl
Sob, 26 Cze 2004, 11:58:40 CEST

Witam!

On Fri, 25 Jun 2004, Marcin Steć wrote:

> 1. Z przyczyn finansowo-czasowo-ratowych ograniczony jestem do
> MediaMarkt. Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z kompami pochodzącymi z
> tego źródła? Handlują bodajże maszynami NTT.
ogólnie osobiście nie mam zaufania do hipermarketów w kwesti sprzętu
komputerowego ale jak mus to mus :) spróbuje coś poradzić...

> 2. Nie chcę się wpuścić w kanał typu : Karta graficzna SuperDuper65000
> XYZ, tylko że gdyby miała V zamiast X to była by 2x szybsza. Jak to było
> z TNT2 i TNT2 M64 :-). Dlatego poproszę prosto jak krowie na miedzy w
> stylu: GeForce MX = ssie, GeForce FX=cacy. Do ATI też.
> 3. ATI czy Nvidia? Jak wygląda jakość sterowników pod Linuxa/PLD.
> Troszkę gram, ale zależy mi też na jakości obrazu 2d.
> 3.5. Czy ktoś ćwiczył TV/OUT na którejś z tych kart.

Chm... jeśli jesteśmy przy GeForceach - FX jest ogólnie nowszy i szybszy
od wcześniejszych serii, słyszałem tylko o jednym wyjątku, że
najwcześniejsze GF FX 5200 były wolniejsze od GF4 Ti (Titanium), ale
takowych kart chyba juz i tak nie ma w obiegu, a nowe GF FX na pewno są
lepsze od poprzedniej serii i do tego mają różne bajery jak mowa o grach
(nowe shadery itp.).
Do NV są (poza starymi sterownikami 2d opensource) firmowe sterowniki
(binarne) NVidii, które wbrew różnym mitom u mnie działąją (GF FX 5600) i
w zakresie grafiki 2d i 3d. Framebuffera ZTCW ni ma:(. TV/OUT jest chyba
oficjalnie wspierane ale nie sprawdzałem u siebie czy chodzi.

Z Ati mam tylko do czynienia pod postacią ATI Radeon 7000 i do nich nie ma
(chyba jeszcze) driverow firmowych, są opensource'owe na których grafika 2d
całkiem nieźle chodzi i framebuffer tez źle nie wygląda, ale każda próba
odpalenie akceleracji 3d kończyła się u mnie panickiem:(. Ostatnio nie próbowałem nie
wiem jak wygląda to teraz.
Nowsze ATI mają chyba drivery firmowe, ale nie wiem jak działające.

> 4. Serial ATA czy ATA133? Jaki PLD stoi z obsługą SATA?
SATA jest dość nowe ja bym sugerował, żeby w miarę możliwości (nie wiem
jak to z kompami z MM jak ostatnio widzałem HDD 40 GB w jakimś kompie
stwierdziłem, że "najnowszego" sprzętu to nie dają;)) żeby na płycie był
kontroler SATA, bo wiele tak już ma, a SATA może się spopularyzować  i jak
komp ma być na 5 lat to może się przydać, niemniej jednak dysk polecał bym
na razie typowy (ATA100/133), bo SATA ZTCW na razie szybsze zwykle nie są
(z wyjątkami jakiegos tam 10000 obrotow, kosztującego w granicah cen
dysków SCSI;)), a popularne jeszcze nie są bardzo => dobrze wspierane mogą
jeszcze nie zawsze być (nie twierdze że nie działa ale nie musi a ATA133 musi).

> 6. HT czy nie HT? Puszczam równolegle sporo softu: DB2, Apache,
> VMware... Może zamiast HT lepiej kilka MHztów więcej?
nie wypowiadam się bo nie wiem (AMD Rulez;))

> 7. Całość ma śmigać pod AC. Windowsy jak sama nazwa wskazuje co najwyżej
> w okienku.
...i prawidłowo:).

> 8. Około 3,5k zł.
no nie mało w sumie, ja kiedyś zrobiłem dość sensowny zestaw za ok. 2000 zł
z monitorem, tyle że to było na Athlonie XP a nie P4, powinno starczyć.

> 9. Pewnie ma mi posłużyć następne 5 lat :-)
5 lat - kto wie co wtedy będzie...:), ale czemu nie chyba że wcześniej
odejdzie do krainy wiecznych gir w [tu wstawić nazwę FPPa popularnego za
pare lat]:). Ogólnie sprzęt obecnie jes 100 razy gorszy (w sensie miej
wytrzymały) niż 7 lat temu. Mam jeszcze działające P100 i dysk 850MB (WD)
a nowe DDRy niedawno kupione reklamowalem z 3 razy zanim dobre dostałem,
dysk 120GB (też WD;)) padł po 2 tygodniach (sypał I/O error do logów) na
szczęście wymienili w ramach gwarancji...to wszystko o czymś świadczy:).

Pozdrawiam
Jan Meizner
jm w pld-linux.org