AC na Thinkpadzie - prędkość CPU

Wojciech Potaczek wojciech w potaczek.pl
Wto, 16 Lis 2004, 18:33:25 CET

Witam serdecznie,

Mam notebooka IBM ThinkPad T21. Procesor ma 800MHz.
Tymczasem w /var/log/dmesg mam coś takiego:
  Detected 218.691 MHz processor.
  Using tsc for high-res timesource
Ponadto powtarza sie kilkakrotnie cos takiego:
  Losing some ticks... checking if CPU frequency changed
a potem:
  Losing too many ticks!
  TSC cannot be used as a timesource.
  Possible reasons for this are:
    You're running with Speedstep,
    You don't have DMA enabled for your hard disk (see hdparm),
    Incorrect TSC synchronization on an SMP system (see dmesg).
  Falling back to a sane timesource now.

Powiedzcie mi, proszę, jak to powinno wyglądać poprawnie na notebooku.
Powinienem zablokować w biosie SpeedStep?
Powinienem przekazać coś z lilo do kernela?
W zasadzie nie wiem tak naprawdę z jaką prędkością chodzi ten komputer.
cat /proc/cpuinfo pokazuje
  cpu MHz         : 177.686
Załadowałem moduły speedstep_lib i speedstep_smi i teraz
cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq_cur_freq pokazuje
  650000
Domyślam się, że mogłaby to być wartośc w kHz.
Zainstalowałem cpufreqd i ustawiłem
  [Profile]
  name=hi_boost
  minfreq=6000
  maxfreq=8000
  policy=performance
oraz
  [Rule]
  name=AC_on
  ac=on
  profile=hi_boost
Notebook jest podpięty do zasilania, co ładnie pokazuje apm,
więc teoretycznie powinien pacowac z tymi 8000kHz.

Szczerze mówiąc poruszam się zupelnie po omacku, pierwszy raz próbuję
porządnie postawić sobie Ac na notebooku.
Będę wdzięczny za wszelkie uwagi dotyczące specyficznych
dla Thinkpada rzeczy, np. jakie moduły jescze załadować.
Gdzieś wygooglowałem "coś" na temat modułu o nazwie "thinkpad"
ale tego w naszych jądrach nie ma :-)

AC, kernel 2.6.10-0.12 kompilowany z opcją --with preemptive

Pozdrawiam serdecznie,

--
Wojciech Potaczek