Male czcionki i nowe sterowniki ATI

Tomasz P. tom_wiz w poczta.onet.pl
Pią, 19 Lis 2004, 16:31:57 CET

Dnia wtorek 19 październik 2004 18:12, Andy napisał:
> witam,
> mam 2 problemy:
> 1) od czasu do czasu przy uruchamianiu KDE wszystkie czcionki robią się
> bardzo malutkie. dopiero po wyjściu i ponownym uruchomieniu Xów problem
> znika, ale potem znów się pojawia i tak występuje losowo od czasu do
> czasu. problem nie występuje w GNOMIE.
> 2) zainstalowałem nowe sterowniki ze strony ATI i zauważyłem, że od
> czasu do czasu Xy uruchamiają się w dziwnej małej rozdzielczości i ekran
> przypomina beczkę (problemy z częstotliwością). Również to można
> rozwiązać wychodząć z Xów i uruchamiając je ponownie.
> [...]

Hmmm ... właśnie również na to się natknąłem.
Wszystko jest spowodowane brakiem właściwego wpisu Modeline w Section Monitor
w /etc/X11/xorg.conf

Pogrzebałem troszkę i te informacje (znaczy jak dobrać właściwe parametry
Modeline) są gdzieś w (dosłownie) /usr/X11R6/lib/X11/doc/Monitors.
Przeszukałem zawartość pakieciku X11-doc i niestety takiego pliczku tam nie
znalazłem.
Na szczęście udało się inaczej. Wybrałem (podczas konfiguracji) w fglrxconfig
monitorek, który wyciąga do 75 Hz, a w sekcji Monitor wpisałem
DisplaySize 320 240
co ustawiło właściwą rozdzielczość (dpi) - możesz to sprawdzić w logach X'sów.
Wcześniej wypisywało mi tam DPI set to (75,75), a teraz (81,81), co załatwiło
sprawę.
Być może, bardziej poprawnym rozwiązaniem byłoby ustawienie właściwego
Modeline, ale żałowałem czasu na ściąganie źródełek X'sów i przeglądanie
znajdującej się tam dokumentacji. Pewnie w grę by jeszcze wchodziło
eksperymentowanie z xvidtune.

acha, szczegóły dotyczące DisplaySize znajdziesz
$ man xorg.conf

Pozdrawiam
Tomasz Porowski