Dwa łącza.

Tomasz Ligocki tligocki w skawina.com.pl
Pon, 13 Wrz 2004, 23:01:06 CEST

Drodzy Miłośnicy PLD,

Chciałbym Was prosić o pomoc w zaprojektowaniu najbardziej optymalnej
konfiguracji serwera na dwóch łączach, jak następuje:

1. Pierwsze łącze (dotychczasowe), to osiedlowa sieć lokalna tutejszego
providera. Ma bardzo dobre wyjście na świat przez http (ok. 30 kB/s
"żywego" transferu ze świata poprzez proxy) i nienajgorszy upload przez
http (nie mierzyłem, ale podobno kilkanaście kB/s) podczas normalych
warunków. Podczas godzin szczytu (gdy młodzież wraca do domów i zasiada
przed komputerami w dni powszednie oraz w weekendy) niemiłosiernie spada
transfer, czasem nawet do kilkuset B/s w obie strony. Łącze jest na
"radiu", więc bardzo złe warunki atmosferyczne znacznie pogarszają
transfer. Każda burza w okolicy wywala switche i mam kilkugodzinne
przestoje, o ile nie popali kart sieciowych (co i mi też się zdarzyło w
zeszłym roku). Poza tym mocno przycięty ftp, więc płaczę czasem przy
poldku, gdy długimi minutami ściągam zaledwie jednomegabajtową paczkę.
Niejednokrotnie zrywa połączenie:

błąd: vftp: Przekroczony czas oczekiwania na połączenie
Ponowna próba...(#2)

i czasem tak nawet kilkadziesiąt razy.
Zalety: routowalny numer IP i niska cena (50 zł miesięcznie).

2. Drugie łącze, to SDI, które TePSA z łaską uruchomiła mi dzisiaj, po
miesiącu proszenia się. Transfer - wiadomo - 115 kb/s w obie strony,
spada do ok. 70 kb/s podczas rozmów telefonicznych. Nie próbowałem
jeszcze na nim stawiać serwera.

Pytanie: Jak to wszystko zaplanować? Czy zostawić http na sieci
lokalnej, a przestawić ftp i pocztę na SDI, czy spiąć razem te łącza i
liczyć na większy transfer będący sumą obu? A może jeszcze inaczej? Co
mi proponujecie na podstawie doświadczeń?

Pozdrawiam,
--
Tomasz Ligocki
TWL.pl