snmpd mrtg i takie tam

Adam Zaleski netlest w dione.ids.pl
Wto, 25 Sty 2005, 21:47:31 CET

Witam,

Staram sie odpalić statystyki używania łącza dla poszczególnych komputerów
w sieci LAN. Statystyki mają opierać się na mrtg a ten z kolei ma działać
wykorzystując snmp. Serwer z mrtg ma adres 192.168.0.1 serwer z maskaradą
i  demonem snmpd ma adres 192.168.0.254. Demona snmpd już skonfigurowałem
i działa poprawnie. Skonfigurowalem tez iptables i odpowiednie łańcuchy
które odpowiadają za liczenie pakietów. Mam też skrypt który pokazuje
zliczone pakiety dla odpowiedniego adresu IP. Czyli prawie wszystko.
Do szczęsicia brakuje mi jeszcze podpięcia tego skryptu do demona
snmpd i dostarczenie przez snmp wyniku dla odpowiedniego adresu IP
do mrtg na kompie 192.168.0.1.

Ustawilem sobie takie coś z snmpd.conf (wedle manuali)

exec echotest /bin/echo hello world
exec shelltest /bin/sh /tmp/

i  na serwerze 192.168.0.1 daje tak:

[a w w3cache a]$ snmpwalk -v1 -c public 192.168.0.254 .1.3.6.1.4.1.2021.8
UCD-SNMP-MIB::extIndex.1 = INTEGER: 1
UCD-SNMP-MIB::extIndex.2 = INTEGER: 2
UCD-SNMP-MIB::extNames.1 = STRING: echotest
UCD-SNMP-MIB::extNames.2 = STRING: shelltest
UCD-SNMP-MIB::extCommand.1 = STRING: /bin/echo hello world
UCD-SNMP-MIB::extCommand.2 = STRING: /bin/sh /tmp/shtest
UCD-SNMP-MIB::extResult.1 = INTEGER: 0
UCD-SNMP-MIB::extResult.2 = INTEGER: 35
UCD-SNMP-MIB::extOutput.1 = STRING: hello world
UCD-SNMP-MIB::extOutput.2 = STRING: hello world
hi there
UCD-SNMP-MIB::extErrFix.1 = INTEGER: 0
UCD-SNMP-MIB::extErrFix.2 = INTEGER: 0
UCD-SNMP-MIB::extErrFixCmd.1 = STRING:
UCD-SNMP-MIB::extErrFixCmd.2 = STRING:
[a w w3cache a]$

Jak widać wynik dostaje ładny. Teraz ja rozumuje tak:
Podpinam zamiast skryptu /tmp/shtest odpowidni skrypt
w perlu podający mi ilośc bajtów wysłanych i odebranych
dla odpowiedniego hosta. Dostaje w wyniku cos mniej
więcej takiego:

UCD-SNMP-MIB::extOutput.1 = STRING: 12123123
UCD-SNMP-MIB::extOutput.2 = STRING: 23123

Teraz jak taki wynik podpiąc do mrtg.
Jak skonfigurowac mrtg do odpytywania  snmp
i pobierania tych danych in out dla odpowiedniego
komputera.

Dziękuje za wszystke podpowiedzi

pozdrawiam
Adam Zaleski