Niedziałający fbset, przesunięty ekran...

JaZzMaN j4zzman w o2.pl
Sob, 2 Lip 2005, 20:57:53 CEST

Witam!

Kłopotów z dostrajaniem PLD ciąg dalszy :-)

Najpierw o sprzęcie - moja karta graficzna to GeForce2 MX, monitor -
LCD, 17 cali, a więc rozdzielczość natywna 1280x1024. I tu właśnie
tkwi problem. Zaczęło się od tego, że LILO nie dopuszczał
uruchomienia systemu w trybie 1280x1024 przy 24 bitowym kolorze - po
prostu "invalid mode". Więc obniżyłem wymagania do 16 bitów -
ruszyło. I pierwsze spostrzeżenie - ekran konsoli przesunięty jest w
lewo. Jeśli z kolei go wypośrodkuję, to dla odmiany w Windowsie
(rodzinka też używa komputera) przesunięty jest w prawo...

Na CRT nie miałem takich problemów, ale podejrzewam, że to wynika z
tego, iż po prostu oba systemy działały w różnych trybach - na
windzie było 1024x768 przy 75 Hz odświeżania, a na konsoli
linuksowej 1024x768 przy 60 Hz. Teraz, kiedy po zmianie monitora
odświeżanie jest ustawione wszędzie na 60 Hz (przy rozdzielczości
1280x1024) pojawił się właśnie owy problem z przesunięciem ekranu...

Odowłałem się do google'a i dowiedziałem się, że można to
wyregulować przy użyciu fbset. I tu kolejny problem. "fbset -x"
wypluwa mode 1280x1024-77, mimo że monitor uparcie twierdzi, iż
pracuje w 60 Hz :-) Ale nieważne - jakiekolwiek wywołania fbset nie
dają żadnej reakcji - uruchomiony z parametrem "verbose mode"
twierdzi, że dokonał zmian, ale żadnych nie widać... Ponoć fbset nie
współpracował na początku najlepiej z jądrami 2.6, czy tak jest
dalej, czy to tylko u mnie nie chce działać :-)

Może macie jakieś - choćby najdrobniejsze - wskazówki, pomysły? Będę
bardzo wdzięczny za pomoc :-)