Kilka pytań dotyczących Asteriska (bardzo OT)

Radosław Kintzi radek w rakin.eu.org
Sob, 21 Maj 2005, 13:29:00 CEST

Jacek Rzęsista napisał(a):

>Dnia wtorek, 17 maja 2005 16:52, Radosław Kintzi napisał:
>[CIACH]
>Ja bawiłem się asteriskiem (ale nie dystrybucyjnym - budowany z CVSu) z kartą
>- wiec tu akurat Ci dużo nie pomogę. Co do H323 - nie udało mi się tego
>uruchomić w połączeniu z SIPem - niby się łączyło, ale np. nie działało wtedy
>tonowe wybieranie ....

Jeszcze nie próbowałem. Jak na razie udało mi się załadować chan_h323
(wcześniej zatrzymywał Asteriska), ale powoduje on jeszcze "core dump"
po "stop now" (możliwe, że to kwestia konfiguracji).

>A teraz może garść linków:
>http://users.pandora.be/Asterisk-PBX/
>http://www.voip-info.org/wiki-Asterisk
>http://www.asterisk.nys.pl/
>http://astguiclient.sourceforge.net/acqs.html
>http://membres.lycos.fr/belikewater/actos.html
>http://www.asteriskdocs.org/
>http://www.asteriskdocs.org/modules/tinycontent/content/docbook/current_v1/docs-html/book1.html
>
>Szczególnie polecam pierwsze 3. Jakbyś miał jakieś dodatkowe pytania - chętnie
>odpowiem :)

Dzięki. Większość już widziałem wcześniej, ale kilku ciekawych rzeczy
się dowiedziałem.

Mam jedno pytanie niekoniecznie dotyczące Asteriska. Jeszcze raz
przypomnę, że ruch od moich klientów odbierać chcę w SIPie. Do
operatorów nadrzędnych będę go wysysłał głównie w H.323, ale także
liniami telefonicznymi ISDN. Miało by to wyglądać mniej więcej tak:

[tel. SIP] --
[tel. SIP] -- \
   .....       }--internet--[SIP Proxy/Register]--[gateway 1: SIP <->
H.323] --- [Operator nadrzędny 1]
              /                                \
[tel. SIP] --                                   --[gateway 2: SIP <->
PSTN]  --- [Operator nadrzędny 2]

Gateway 1 tłumaczy sygnalizację SIP na H.323. Pytanie jest takie: czy
powinienem na niej robić też proxy RPT między użytkownikiem a
operatorem? Moje wątpliwości dotyczą rozliczenia kosztów rozmów. Czy
jeżeli pozwole na ruch RTP bezpośrednio miedzy klientem a operatorem
nadrzędnym, to jestem w stanie w pełni kontrolować czas rozmowy? Co
będzie jeżęli padnie mi łącze na pierwszej bramie, a klient będzie dalej
miał połączenie RTP z operatorem?

W przypadku bramy 2 nie ma takich problemów. Ponieważ ruch RTP i tak
musi przejść przez mój system (brama tłumaczy nie tylko sygnalizację SIP
na PSTN, ale tęż obsługuje ruch RTP).

Radosław Kintzi (radek at rakin dot eu dot org)