HOWTO: Sieć PocketPC <---bluetooth---> PLD

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Wto, 29 Lis 2005, 22:25:55 CET

Pomyślałem, że komuś może się przydać. Opiszę po krótce jak udało mi się to
właśnie zrobić (na podstawie materiałów z sieci).

Potrzebne:
1. Pakiety z serii bluez-*, ja mam zainstalowane:
bluez-hcidump-1.25-1
bluez-hciemu-1.2-1
bluez-libs-2.21-1
bluez-qube-0.1-2
bluez-utils-2.21-1
bluez-utils-init-2.21-1
i nie dochodzę, co tak na prawdę jest potrzebne, a co nie.
2. iptables - potrzeba zrobić lokalną maskaradę.
3. ppp - do stworzenia połączenia.
4. udev - niekoniecznie, ale sam załaduje trochę modułów ułatwiając życie.
5. poprawnie skonfigurowane i działające USB.
6. dongiel bluetooth USB (w moim przypadku jest to Bluetake BT007Si).

Czynności:
1. Wkładamy dongla. udev ładuje moduły bluetooth i hci_hcd (jeśli nie -
należy załadować je ręcznie).

2. Sprawdzamy konfigurację bluetooth. Ja mam w pliku /etc/bluetooth/hci.conf
dopisaną następującą sekcję:

device {
        name "laptok";
        class 0x100;
        iscan enable; pscan enable;
        lm accept;
        lp rswitch,hold,sniff,park;
}

Pewnie nie jest idealna, ale działa. Jeśli ktoś chce, może to "doprawić" po
swojemu. Dodatkowo edytujemy plik /etc/bluetooth/pin i wpisujemy do niego
4-ro cyfrowy numer, który będzie potrzebny przy autoryzacji PocketPC.

3. odpalamy:
/etc/rc.d/init.d/bluetooth start
W systemie powinny się pojawić procesy hcid oraz sdpd i moduł l2cap.

4. konfigurujemy ppp tworząc plik /etc/ppp/options.rfcomm0. Najprostsza jego
zawartość to linijki:

noauth
ms-dns ip.mojego.dnsa

Wtedy nie będzie trzeba autoryzować połączenia oraz ręcznie wpisywać DNS-a.
Mi to wystacza, chociaż można lepiej - znów pozostawiam użytkownikowi.

5. odpalamy serwer ppp poleceniem:
dund --listen --msdun --channel 1 192.168.2.101:192.168.2.102
To załaduje moduł rfcomm.

6. konfigurujemy maskaradę (w moim przypadku przez eth1, ale zależy jak kto
ma):
echo '1' > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth1 -j MASQUERADE

I ze strony Linuksa to tyle. Oczywiście trzeba to robić przez sudo lub z
poziomu roota.

Na Pockecie odpalamy software do Bluetootha. Mój Fujitsu-Siemens Loox 600
używa pakietu Pocket Plugfree. Znajdujemy naszego laptopa w okolicy (u
mnie nazywa się laptok - tak wpisałem w /etc/bluetooth/hcid.conf, patrz
czynność nr 2). Otwieramy urządzenie. Jeśli wszystko jest jak należy,
widzimy usługę "Internet". I o to chodzi. Łączymy się z nią. Autoryzacja
ppp jest nieistotna (dzięki noauth w czynności 4). Przy pierwszym
połączeniu Pocket zapyta o kod PIN połączenia z PC-tem - trzeba podać kod,
który wpisaliśmy w pliku /etc/bluetooth/pin. I... cieszymy się połączeniem.

Mam nadzieję, że mój opis komuś się przyda. Proszę o ewentualne uwagi. Jeśli
ktoś to zoptymalizuje - jeszcze lepiej. Pozdrawiam.