serwer i RAID5

Grzegorz Sójka wujek w yen.ipipan.waw.pl
Czw, 8 Wrz 2005, 22:28:33 CEST

Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:
> [...]
Źle, BARDZO ŹLE!. 1 dysk na taśme. Inaczej tracisz kupe czasu na
przełanczanie kontrolera pomiedzy master and slave! Za pare złotycm
możesz sobie na giełdzie (allegro?) dokupić dodatkowy kontroler. Ja do
tego celu testowałem 2 różne. Odradzam HPT360 i CMD649. Oba dość wolno
przełanczają się pomiędzy kanałami (a nie tylko pomiedzy dyskami na
jednym kanale). Wyższe HPT powinny być OK. Generalnie SCSI twoim
przyjacielem! Co do SATA to nie mam doświadczeń ale moi znajomi twierdzą
że też się sprawdza.
Taki głupi pomysł, sprawdź czy jest włączone DMA dla tych dysków. Jeśli
nie to przy resynchronizacji będzie gigantycznie skakać obciążenie
procesora.

> programowy raid5 na linuksie to pomyłka.
> Zaczynając od maaarnej wydajności (ok 5MB/s gdy dyski same lub w raid1
Że co? No chyba, że były 2 na jednej taśmie IDE!
1) 3 dyski ide, każdy na innej taśmie. Wydajność dysków ok. 40MBps
wydajnosc RAID5 60MBps. Sprzęt 2xAthlonXP 1800+. (na RAID0 było 78MBps
ale to zbyt ryzykowne).
2) 4 dyski SCSI na jednej taśmie 40MBps. Wydajność dysków ok. 8MBps
wydajność maciorki ok. 20MBps. Dokładnie nie pamiętam. Sprzęt AMD K6 266Mhz.
Uwaga: Transfery sprawdzane hdparmem na jajcu 2.4, Jajco 2.6 ma tzw.
elevator do optymalizowania kolejek odwołań do dysków. To w sposób
znaczący zaburza działanie hdparma.
> mają po 50), a skończywszy na problemach z np xfs-em w sytuacji
> teoretycznego padu.
Tego nie zrozumiałem. Jeśli pada jeden dysk to użądzenie blokowe md*
wygląda tak jak wyglądało i nie do końca rozumiem dlaczego akurat ten
sytem plików miał by się "obrazić".
> Lepiej poswiec kilka MB i zrob sobie zwyklego RAID1

Zależy od zastosowań. Jeśli potrzeba dużo miejsca to ten pomysł nie jest
najlepszy.

TUNING:
Do tuningu macierzy softwarowych RAID słóży paramentr -C (chunk size).
Nie ma tutaj żadnego dobrego defaulta. Wszystko zależy od sprzętu. Jak
SCSI to raczej mniejszy. Jak wolna maszyna to raczej większy. Należy
zacząć od nzjmiejszej możliwej i stopniowo zwiększać sprawdzając
trzsfer. Przez taką optymalizacje można przyspieszyć działanie maciorki
o 10 razy! Pamiętać należy że w zasadzie nie ma to wpływu na systemy o
bardzo małych plikach. Tak naprawdę tym tuninguje się odczyt liniowy.
Przy losowym nie ma to znaczenia.
Pozdrówka
Grzesiek

PS jeśli bardzo chcesz to moge opisać swoje doświadczenia ze sprzętowym
RAIDem.