IMQ+NAT

Jarek Poplawski domat w klub.chip.pl
Wto, 20 Wrz 2005, 15:16:44 CEST

Miroslaw Dyduch wrote:
> [...]
> moje. Ktoś się podpiął pod temat IMQ+NAT.
>
> Dnia wtorek, 20 września 2005 10:16, Jarek Poplawski napisał:
>
>  > Miroslaw Dyduch wrote:
>
>  > > Dnia poniedziałek, 19 września 2005 13:24, Jarek Poplawski napisał:
>
>  > > > Miroslaw Dyduch wrote:
> wyjasninie
>
> eth0- od strony internetu

> $IPT -t mangle -A PREROUTING -i eth0 -d ip_serwera -j MARK --set-mark 0x20
>
> $IPT -t mangle -A PREROUTING -i eth0 -d ip_lanu -j MARK --set-mark 0x30

> Prosze sprzdzic czy to działa na PREROUTING, natomiast na POSTROUTING

Chyba się powtórzę:
Jeśli na eth0 działa NAT (SNAT lub MASQUERADE) pakietów
wychodzących do internetu, to pakiety przychodzące (-i eth0) w
fazie PREROUTING mają ip interfejsu eth0 i dopiero po
"zdenatowaniu", czyli w FORWARD lub INPUT można będzie odróżnić
ip lanu lub ip serwera (który najczęściej pozostanie zgodny z ip
eth0). Nie ma to żadnego związku z ustawieniami IMQ.

> Tu znanzłem opis na ktorym dziła takie coś
> http://alfa.tailor.com.pl/imqhtb/2.4.20/imq_htb.html
>
> ".......... Ten punkt wymaga nieco wyjaśnienia. Jak możesz zobaczyć na
> www.docum.org/stef.coene/qos/kptd/ pakiet w PREROUTING wchodzi najpierw
> do IMQ a dopiero potem do NAT. Przez to nie można w PREROUTING
> zidentyfikować czy pakiet jest przeznaczony do serwera czy do któregoś z
> userów za NAT-em i do którego. Dzięki temu patchowi zamieniana jest
> kolejność IMQ i NAT i wchodzący pakiet kierowany jest najpierw do NAT a
> potem do IMQ. Umożliwia to poprawne zidentyfikowanie adresu IP
> [...]

Patch używany był w jądrach 2.4. W 2.6 można zmieniać w
konfiguracji jądra.
Dzięki temu imq może dostać te same pakiety przed lub po
"zdenatowaniu".

Jarek P.