Re: wazelina dla developerów PLD

jm@pa103.nowa-wies.sdi.tpnet.pl jm w pa103.nowa-wies.sdi.tpnet.pl
Pią, 23 Wrz 2005, 00:45:26 CEST

On Thu, 22 Sep 2005, Fajti wrote:

>  hmm. nie zbyt pocieszające. bo przeciez procek 64bit jest tez kompatybilny z 32 bit, po to zeby na 64bitowym systemie odpalac rowniez
> starsze programy 32bit.
>  U konkurencji ponoc tak to bedzie dzialac.
>  A z Linuksem tak ma byc jak jest, czy moze cos sie dzieje
Jeśli pod słowem "konkurencja" kryje się MS Windows XP x64 Edition lub coś
w tym stylu to na nim NATYWNIE chodzą tylko 64 bitowe programy. Wszystkie
32 bitowe programy chodzą na jakimś wbudowanym emulatorze zwanym WoW64
(Windows on Windows64), który w jakiś automagiczny sposób emuluje obsługę
32 bitowych wywołań na 64 bitach (nie mam pojęcia jak ;)), w każdym razie
praktycznie bez istotnego spadku wydajności, w stosunku do sytuacji gdyby
programy były odpalane na 32 bit windozie. Do tego ma specjalny katalog z
kompletem 32 bitowych wersji bibliotek.
A mimo takiego cudowania i tak nie wszystko na nim działa np. wszystko co
chodzi w trybie jądra (np. sterowniki) muszą być 64 bitowe, aplikacja 64
bitowa nie może ładować 32 bitowych bibliotek dll i na odwrót, przez co
np. WinZip nie może integrować się z explorerem itp. Nie działają 16
bitowe binarki itp. itd. ... czyli u konkurencji też cudownie nie jest (a
nawet może być fatalnie jak powiedzmy ktoś chce mieć drukarkę do której
nie ma sterowników i perspektyw że ktoś napisze, bo producentowi się nie
chce ;)).

--
Pozdrawiam,
Jan Meizner