Kamera internetowa + monitoring

Rafał Gruszczyński pld w gizmonet.neostrada.pl
Śro, 30 Sie 2006, 19:46:32 CEST

Dnia śro sierpnia 30 2006 15:47, Miłosz napisał:

> Podczepie sie pod temat.
> Wlasnie planuje uruchomic ZoneMinder'a ale w oparciu o kilka kamer.
Zone minder'a tylko odpalilem by zobaczyc jak wyglada, wiec trudno mi sie na
jego temat wypowiadac.
> Jestem na etapie doboru sprzetu. Jaka karte bys polecil (do 16 wejsc),
> ktora bedzie dobrze dzialac z PLD?
Ja znam tylko jedna ktora jest obslugiwana przez linux'a na 4 chipach
connexanta, Kodicom KMC-4400. Dziala tak jak w przypadku tych na 1
conexancie, tzn 4 kamery 25kl/s, jesli wiecej no to spada do 4kl/s. W
przypadku tej karty 4 kamery po 25kl/s jesli wiecej kamer na kanal/chip to
spada na 4kl/s.
> Czy ilosc wejsc ma znaczenie?
Ma znaczenie ilosc procesorow na karcie, bo kazdy potrafi obsluzyc obraz w
pelnym PAL'u lub NTSC. jesli podlaczamy wiecej niz jedna kamere to hardwer
karty zaczyna pasmo na procesor dzielic przez 4 tak wiec przy 2-4 kamer
osiagniemy max 4kl/s (reszta idzie na czas przelaczania).

> Wlasnie conexant jest podobno bardzo ladnie obslugiwany.
Tak tylko problem linuxa polega na tym ze obliczenia wszystkie spadaja na
procka, a karta tylko sluzy do przekazywania obrazu, o ile nie jest to
przeszkoda w connexancie, ktory nie ma wbudowanej obslugi kompresji do MPEG4
o tyle w chipsetach philipsa ma. W dodatku nie znam karty ktora jest oparta
na chipach philipsa i dziala w linuxie (nie mowie o kartach TV tylko o CCTV)

Roznice miedzy windowsem z wykorzystaniem directx, a linuxem latwo sprawdzic.
Majac kompa z 500mhz procesorem karta na ukladzie philips'a np 7134 bedzie
bez problemu oddtwarzac telewizje pod windowsem, natomiast pod linuxem bedzie
skakac obraz, szumiec lub cos podobnego robic. Dla linuxa minimum to procek
1000MHz. (Mowa oczywiscie o pelnym PAL'u).

> ZoneMinder pewnie ma wykrywanie ruchu, masz moze jakies ogolne
> uwagi co do jego dzialania?
Niestety, za krotko uzywalem by sie wypowiedziec.
Uzywam motion'a i sprawuje sie znakomicie. Cale wykrywanie ruchu jest
wykonywane przez procesor, to znaczy program analizuje ostatnia klatke z
pamieci z ta co sie wlasnie pojawila od kamery i na tym polega caly proces.

Analiza klatek z kamery przy 720x576x25kl/s ciagnie jakies 300MHz procka
(duron 1000MHz)
Na bartonie 2500+ z 4 kamer mam 50% obciazenia. Do tego nalezy doliczyc
reakcje w przypadku wykrycia ruchu czyli film lub zdjecia z kamery.
A to juz z kolei zalezy od ustawien, czyli wielkosci zdjecia/filmu kompresji.
Jak wyrkyje ruch w 3 kamerach na raz to umnie procek dosteje zadyszki przy
robieniu zdjec 720x576 i kompresji do jpg w 100% jakosci. Jak zmniejsze
jakosc to problem zanika.
Zamiast filmu robie zdjecia, bo kompresja do mpeg, pogarsza obraz a do divx'ow
itp za mocno procka obciaza. Potem mencoderem przerabiam to do xvid'a.
Przy ruchu 80% na 24h (sklep), mam 45GB zdjec przy 100% jakosci jpeg.

> Co do serwera to wystarczy jakis zwykly athlon 64bit?
do 4 kamer w pelnym palu i 25fps lub wiekszej ilosci kamer po 4kl/s powinien
bez problemu starczyc.

> Do tego chcialbym to puscic na soft-raidzie 1. Dobry to pomysl?

hmm jesli chodzi o przyspieszenie to raid 0 byl by w sam raz. Raid 1 da
mirroring i spowonienie lekkie. Nie wiem czy mirroring jest potrzebny, chyba
ze monitoruje sie jakas fortece, co wszystko musi byc zarejestrowane na 100%

Ogolnie linux do domowego monitoringu moze byc. Ale gdy trzeba miec 16 kamer i
na kazdej rejestrowac min 15kl/s w pelnym palu to niestety wypada z gry bo
karty ktore maja 16 wejsc i odswierzanie 200kl/s, nie sa obslugiwane pod
linux'em, a nawet jak by zrobic redundancje tych kart co sa obslugiwane to
procek nie wyrobi, no chyba ze core 2 duo/ athlon X2 tylko nie wiem czy te
programy potrafia wieloprocesorowo dzialac (motion, Zone minder).

W nowych kartach na ukladach philips'a detekcja jest realizowana hardware'owo,
przez co moc CPU moze byc wykorzystana tylko na zapis i kompresje obrazu.
Niestety nie spotkalem jeszcze takich kart i bajerow w linux'ie a szkoda.

Rafał Gruszczyński