filesystems

Grzegorz Sójka wujek w yen.ipipan.waw.pl
Wto, 3 Sty 2006, 18:28:14 CET

Czeka mnie postawienie serverka na RAIDzie softwarowym dlatego mam kilka
pytań:

1) Muszę wybrać system plików. W gre wchodzi coś z dziennikiem. W tej
chwili chylę się ku ext3 ale biorę pod uwage także XFS czy reiserfs.
Chodzi mi głównie o dużą tolerancje na wszelkiego rodzaju pady.
Wydajność też oczywiście ma jakieś znaczenie ale mniejsze. Co radzicie?

2) Coś mi się obilo o uszy, że niektóre systemy plików (zdaje się xfs)
nie najlepiej spisują się na RAIDzie 5. Chodzi mniej więcej o to, że
dziennik jest orany bardzo intensywnie. Jak wiadomo zapis na RAID 5 jest
operacją dość nieprzyjemną w szczegulności jeśli są to małe fragmenty.
Dlatego postanowiłem utwożyć oddzielną maciorkę RAID 1 na sam dziennik.
Czytając many dotyczące ext3 znalazłem opcje do mke3fs aby utwożyć taki
zewnętrzny dziennik. Niestety w manie do mount nie ma nic jak taki
wolumin zamontować. Znalazłem tylko opcje do xfs. Jeśli ktoś wie jak
podmontować ext3 z zewnętrznym dziennikiem to proszę o info.

3) W manie do mke2fs jest coś takiego:

device=external-journal
         Attach  the  filesystem  to the journal block device located on
external-journal.

Czy to oznacza, że taki dziennik na oddzielnym urzadzeniu blokowym może
być dzielony pomiędzy kilka woluminów ext3?
4) Kolejna rzecz z man mount:

data=ordered
                     This  is  the  default  mode.  All data is forced
directly out to the main file system prior to its metadata being
committed to the journal.

O ile czegoś nie pomyliłem oznacza to, że wszelkiego rodzaju zmiany
najpierw są zapisywane w systemie plików a potem dopiero w dzienniku.
Jeśli tak to znaczy, że system plików jest "bardziej" aktualny niż
dziennik. Ale jeśli tak to po co komu taki dziennik? Będę wdzięczny
jeśli ktoś mnie oświeci jaki jest zysk z posiadania takiego dziennika.

Pozdrówka
Grzesiek