filesystems

Enleth enleth w enleth.com
Wto, 3 Sty 2006, 19:18:03 CET

Dnia wtorek 03 stycznia 2006 18:28, Grzegorz Sójka napisał:
> Czeka mnie postawienie serverka na RAIDzie softwarowym dlatego mam kilka
> pytań:
>
> 1) Muszę wybrać system plików. W gre wchodzi coś z dziennikiem. W tej
> chwili chylę się ku ext3 ale biorę pod uwage także XFS czy reiserfs.
> Chodzi mi głównie o dużą tolerancje na wszelkiego rodzaju pady.
> Wydajność też oczywiście ma jakieś znaczenie ale mniejsze. Co radzicie?

Z moich własnych doświadczeń wynika, że reiserfs jest twardy jak skała nawet w
wybitnie beznadziejnych sytuacjach. Odzyskiwałem już dane z partycji, w
której napisało początkowe kilkaset MB, z uszkodzonego dysku, po padach
zasilania w trakcie intensywnej pracy dysku, po usunięciu partycji i ponownym
utworzeniu ze złym początkiem i z paru podobnych przypadków. reiserfsck nawet
mimo braku superbloku radzi sobie z odzyskaniem wszystkiego co nie zostało
bezpośrednio nadpisane. O ile mi wiadomo, to przez maksymalnie rozrzucone i
wielokrotnie powtórzone struktury systemu plików, które reiserfsck może
znaleźć i na ich podstawie zbudować superblok niezależnie od ogólnego stanu
partycji.

Na temat ext3 za dużo powiedzieć nie mogę, od dawna nie używam. Kiedyś mi
jeden całkiem zdechł, poleciał superblok, ale mogłem poprostu za mało wtedy
wiedzieć żeby być w stanie go uratować.

xfs ma paskudny zwyczaj zerowania otwartych plików przy padzie zasilania,
byłem parę razy świadkiem kilkunastominutowych serii bluzgów na IRCu w
wykonaniu użytkowników tegoż, po tym, jak im to i owo z ~ wyparowało po
resecie ;)

--
Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz, enleth w enleth.com, WWW enleth.com,
JID enleth@{chrome.pl|heroes.net.pl}