sudo: can't open /etc/sudoers: Permission denied

Radosław Kintzi radek w rakin.eu.org
Śro, 18 Sty 2006, 19:37:24 CET

# sudo
sudo: can't open /etc/sudoers: Permission denied
# ls /etc/sudoers -l
-r--r-----  1 root root 690 2005-10-12 18:33 /etc/sudoers
chmod u+w /etc/sudoers
# sudo
sudo: /etc/sudoers is mode 0640, should be 0440
chmod 0440 /etc/sudoers
# sudo
sudo: can't open /etc/sudoers: Permission denied
# cat /etc/sudores
(działa poprawnie)

Strace pokazał m.in:
lstat64("/etc/sudoers", {st_mode=S_IFREG|0440, st_size=608, ...}) = 0
setresgid32(-1, 0, -1)                  = 0
setresuid32(0, 1, 0)                    = 0
open("/etc/sudoers", O_RDONLY)          = -1 EACCES (Permission denied)

Z innej bajki: gdm mówi, że nie ma `AuthDir' /var/lib/gdm. Jest
tyle, że stat64 zwróciło EACCES, mimo że prawa są poprawne.
Podałem mu w konfigu inny katalog i jest to samo.

Myślałem że może systemy plików się posypały (/var jest na innym niż /etc),
ale fsck.ext3 przeszedł bez błędów.

Dałbym sobie rękę uciąć, że nie robiłem nic, co mogło tak podziałać.
Zresztą poldek uruchamia mi rpma za pomocą sudo więc w syslogu widać
kiedy sudo przestało działać. Ostatni poprawny wpis dotyczył instalacji
jakiegoś modułu pythona. Potem jakieś 20min później kolejny wpis sygnalizuje
że wystąpił opisany błąd.

Poradźcie coś...

Pozdrawiam,
Radek

PS. Chyba jeszcze hal mi się posypał. Przy starcie udeva sypie błedami.
Odinstalowałem go tymczasowo, żeby zająć się w/w błędami.
PPS. Jeżel strace sudo komuś pomoże to mogę podesłać
PPPS. Z desperacji zdowngradowałem gdm i sudo i uaktualniłem jajko
i nic nie pomogło.

--
Radosław Kintzi (radek at rakin dot eu dot org)