czcionki [narzekam]

floydrose floydrose w gazeta.pl
Nie, 11 Cze 2006, 15:55:39 CEST

Witam!
Mam parę pytań i uwag dotyczących czcionek w Linuksie ogólnie (a może
konkretnie w PLD). Może pomożecie mi jakoś swoim doświadczeniem i
wiedzą. Moja konfiguracja to PLD Ac i686 (pełny upgrade w zeszłym
tygodniu), jako menadżer okien - KDE.

1. Czcionki w Eclipse (menu, Package Explorer itp.) i Thunderbird (chyba
wszystkie). Z tego co widzę to całkowicie ignorują ustawienia czcionek w
KDE. Google podpowiedział, że może pomóc konfiguracja przy pomocy
gnome-font-properties. I rzeczywiście zadziałało ale tylko tymczasowo.
Po restarcie czcionki są znowu brzydkie i za duże. Jak to ustawić na
trwałe i czy faktycznie potrzebne jest do tego GNOME?

2. Dlaczego niektóre czcionki w Linuksie są tak brzydko wyświetlane
(kontrowersyjna teza :) ). Weźmy przykład: czcionka Courier (czyli
najbardziej popularna czcionka maszynowa). Mam w systmie zainstalowane
aż 3 odmiany (Courier, Courier New, Courier 10 Pitch). Nie dość że każda
wygląda inaczej to jeszcze jedna jest brzydsza od drugiej. Jeda jest za
cienka, druga za gruba a trzecia jakaś taka niekształtna. Przykro mi to
mówić ale do Courier New wyświetlanej w systemie z Redmond bardzo im
daleko. Czyżby serwer X nie potrafił ich ładnie pokazać?

3. Co kilka kilkanaście uruchomień systemu coś dziwnego dzieje się z
czionkami - wszystkie są mniejsze. Proporcje są zachowane ale wszystkie
czcionki są dużo mniejsze niż normalnie. Po zrestarwowaniu wszystko
wraca do normy aż do następnego takiego wybryku. Dzieje się to w
losowych momentach i nie ma nic wspólnego ze zmianą konfiguracji. To
bardzo dziwne zachowanie...