Problem z odświerzaniem monitora w X'ach

Kamil kamil.listy w klecza.pl
Nie, 7 Maj 2006, 19:23:33 CEST

Witam.

Na wstępie dane:
kernel: 2.6.16.5-0.1
nvidia: 1.0.8756 (najnowsze z cvs'u)
monitor: Samsung SyncMaster 795MB

Dziś zauważyłem, że monitor nie pracuje z taką częstotliwością odświeżania jak
powinien. Pracuję w trybie 1024x768 i w tym trybie maksymalne odświeżanie to
85Hz a w Centrum Sterowania w KDE wskazuje dla tej rozdzielczości 70Hz. I
kolejno dla 800x600 - 75Hz, 640x480 - 85Hz. Monitor w swoim menu również
wskazuje 70Hz i co ciekawe nie pokazuje jaka jest obecna rozdzielczość. Dla
testu dopisałem do xorg.conf rozdzielczość wyższą a taką z której nie
korzystam. Dopisałem na drugiej pozycji 1280x1024. X'y uruchomiły się w
trybie 1024x768 ale obraz był wielkości 1280x1024(nie mieścił się cały
pulpit, po najechaniu do krawędzi przesuwał się)!;/ W centrum sterowania
zmieniłem na 1280x1024 i o dziwo była dobra częstotliwość odświeżania dla tej
rozdzielczości czyli 75Hz. W menu monitor'a również wszystko było podane jak
trzeba(rozdzielczość, częstotliwość). Niestety pozostałe dalej były źle:(
Wyszło jak dla mnie coś absurdalnego. Wskazuje mi teraz że mogę wybrać tylko
takie rozdzielczości i częstotliwości:
640x480 - 85
800x600 - 75
1024x768 - 70
1280x1024 -75
Czyli, że dla 1280x1024 mogę włączyć większą częstotliwość niż dla 1024x768. I
podkreślam, że dla 1280x1024 którą dopisałem później jest wszytko
dobrze(częstotliwość i to co wskazuje menu monitora) a dla starych nie.

Zawsze X'y ładnie wykrywały, że ma być 85Hz a teraz jakoś im się odwidziało.
Nie mam pojęcia co mogło na to wpłynąć, nie zmieniałem ostatnio żadnej
konfiguracji:( Jakieś sugestie? Pomysły?

--
Pozdrawiam, Kamil