Re: Szukam sprzętu na serwerek domowy

Pawel Golaszewski blues w pld-linux.org
Pią, 26 Paź 2007, 19:02:40 CEST

On Fri, 26 Oct 2007, Bartlomiej Niedziela wrote:
> Znalazłem coś takiego:
>
> http://www.komputronik.pl/szukanieproste.php?szukaj=1&prodElem=0&catElem=0&position=0&cText=&sa=&sg=0&ss=via+epia
>
> płyty VIA Epia, podobno PLD na tym śmiga aż miło, ale potrzebuję jeszcze
> obudowę a wszystkie Mini-ITX, tanią, najlepiej z pasywnym i małym
> zasilaczem... Tak aby mało prądu żarł... Jakieś sugestie, ktoś to
> robił...??

Kiedy byłem na etapie stawiania czegoś takiego w domu to też byłem
najbliższy EPI-i. Problemem było:
- ciężko wtedy było za rozsądne pieniędze kupić 2xEth (chciałem kartę
  dostawić SATA, więc Eth musiało być wbudowane),
- obudowy Mini-ITX są albo koszmarnie drogie albo... praktycznie
  nieosiągalne

Pierwszy problem teraz jest mniej istotny, bo SATA są często wbudowane.

W końcu wyszło na to, że najlepiej taki routerek zrobić zupełnie inaczej:
http://www.allegro.pl/item257971815_dell_optiplex_gx110_piii_600_128mb_cd_fdd_69pln_.html

Dokładnie takie pudełko.
Wysokość jego to dokładnie 2U, wielkościowo jest naprawdę mały, dostępny
na allegro w dowolnych ilościach, a konfiguracje wystarczające dla routera
są tanie jak barszcz (jak to kupowałem to było powyżej 100PLN, teraz jest
widać znacznie mniej).

Jeżeli chodzi o hałas i oszczędność prądu to jedyne rozwiązanie to
CompactFlash z przejściówką na IDE. Jeżeli karta będzie odpowiednio szybka
to nawet squid będzie świetnie chodził, ale to już nie jest tanie, bo
trzebaby kupić coś klasy SanDisk Extreme III. Na zwykły system to
jakikolwiek flash będzie ok, można nawet prosto zrobić sobie mirrora (są
modele z podwójnym gniazdem CF).

Jeżeli wielkość nie jest dla ciebie krytyczna (czyt.: nie trzeba się
zmieścić w konkretnych wymiarach) to nie baw się w EPIA.