[OT] wifi antena

Marek Guevara Braun mguevara w acn.waw.pl
Śro, 10 Gru 2008, 00:02:04 CET

Grzesiek Sójka pisze:

> Używam pldowej maszynki jako geteway do interku. Mam w niej jedną
> sieciówke wifi. Skuteczny transfer pomiędzy laptopem a gw jest mniej
> więcej 2-3.5MBps (bajty) o odległości ok 2m. Sieciówki w obu przypadkach
> to 54Mbps (bity). Zastanawiałem się nad zakupem lepszej antenki do
> stacjonarnego. Nie mam jednak ochoty wywalać kasy bez sensu dlatego
> chciałem spytać czy w ogóle ma to jakiś sens. Mieszkam w bloku i
> odległości nie przekraczają 4m. Dalej na pewno nie będzie. Czy w takich
> warunkach da się jakoś istotnie poprawić przepustowość? Jęśli tak to
> [...]

Po pierwsze posłuchaj na jakich kanałach nadają sąsiedzi np.
airodump-ng. Co do wyboru kanału na 2,4GHz (b,g) to polecam sekcję
"Dobór kanału radiowego" (z rysunkiem) na stronie firmy Dipol
http://www.dipol.com.pl/poradnik_instalatora_wlan_bib86.htm
(dla standardu a - 5GHz kanały nie zachodzą na siebie btw)
Generalnie unikaj kanałów z dużą liczbą sieci oraz kanałów z nimi
sąsiadujących.

Dla tych odległości nie warto kupować mocnych anten - im mocniejsza
antena tym więcej będziesz łapał innych sieci -> większe zakłócenia na
Twoim paśmie.

To co można zmienić to położenie anteny, która teraz może być zasłonięta
przez ściany i obudowę komputera. Jeśli masz taka przykręcana do śledzia
na karcie z tyłu komputera, spróbuj dokupić trochę kabla z odpowiednimi
końcówkami (zapewne RP-SMA) lub jakąś tańszą antenę 5dBi na kablu.

Przykładowo w domu mam antenę Edimax 5dbi
http://www.cyberbajt.pl/cyber.php?get=produkt,1327 ; moc nadawania na
karcie obniżyłem do 2 dBm - w całym mieszkaniu łapie mi 54Mbps
(użytecznego pasma oczywiście mniej) - bez obniżania mocy spokojnie
łapałem sieć z samochodu zaparkowanego po drugiej stronie ulicy pod
blokiem :-). Na allegro można trafić taniej.

Polecam też forum trzepak.pl - można na nim znaleźć sporo informacji na
temat WiFi.

Pozdrawiam,
Marek