[OT] Zamiana dysku w laptopie ( może być naiwne ; -) proszę się za bardzo nie śmiać )

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Czw, 20 Lis 2008, 14:14:13 CET

Czasami brakuje mi już miejsca na moim 80-cio GB dysku. Część z niego jest
zajmowana przez Windows, którego używam od święta (nie pamiętam, kiedy
ostatnio go odpalałem), ale jednak go trzymam, jako że czasami nachodzi
mnie ogromna ochota pograć w coś, co pod Linuksem nie działa. Jako, że
dyski teraz tanie, pomyślałem, że może by tak kupić 160-kę. Ten co mam to
Seagate Momentus 5400.3 80GB z 1 talerzem. Chciałbym go zamienić na
analogiczny z 2 talerzami, czyli 160GB. Działać powinien bez problemu.
Pozostaje tylko kwestia przeniesienia danych.

Planowany proces wygląda tak: podłączyć drugi dysk w kieszeni USB, odpalić
np. z RescueCD czy LiveCD, żeby główny dysk nie był używany, potem
cat /dev/hda > /dev/sda. Po przegraniu wszystkiego sprawdzić fdisk-iem, czy
nie ma jakichś herezji na nowym dysku (wydaje mi się, że nie powinno, ale
kto to wie...), przełożyć dysk do laptopa i tyle. Może będzie trzeba
przeładować podnieść jeszcze raz z CD i przeinstalować lilo. Na dysku
pozostanie oczywiście dużo wolnego, niespartycjonowanego miejsca - ale to
można zagospodarować później.

Czy to powyżej trzyma się kupy? Czy ktoś próbował czegoś takiego? Zdarzalo
mi się przenosić dane między partycjami przez cat (zakładając taki sam
rozmiar partycji), ale nie próbowałem tego robić z całymi dyskami.
Zwłaszcza obawiam się o tablicę partycji - czy dysk nie stwierdzi nagle, że
jest 2x mniejszy niż powinien (zdarzyło mi się tak kiedyś na PenDrive,
który w po tym trafił szlag i wylądował w koszu). Tak na prawdę to
najbardziej zależy mi na przeniesieniu istniejącej instalacji WindowsXP,
które mam zainstalowane fabrycznie, ale nie mam do niej płyt (nawet, coby
zabootować w trybie awaryjnym gdyby nie chciało normalnie wystartować). Z
Linuksem poradzę sobie bez problemu, nawet jeśli będę musiał przenosić
pliki jeden po drugim tudzież robić z partycjami cokolwiek innego.