skasowanie wszystkiego

Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz enleth w enleth.com
Nie, 28 Wrz 2008, 21:00:49 CEST

Dnia niedziela 28 września 2008, Przemysław Backiel napisał:
> Witam,
>
> mój kumpel ma ciekawą akcje :)
>
> ma system, software raid
> i admin wywalił wszystko :D
> na do widzenia
>
> tj. system działa, ale nie żadnego pliku :D
>
> system chodzi prawie :)
> bez usług dodatkowych oczywiscie, to co jest w pamieci tylko
>
> moze sciagac rzeczy na dysk
>
> i pytanie, co robic?
>
> jest jakis undelete?
>
> serwer to składak
> czy mozna wyciagnac dysk SATA? czy system sie nie powiesi?
> jesli mozna, to co najpierw? zasilanie czy sygnałowy?

Jak reiserfs, to można jeszcze dużo uratować, tylko absolutnie NIC na tę
macierz nie zapisywać. Zrobić jej kopię (najlepiej na pojedyńczy dysk)
zwykłym dd, po czym na tejże kopii wywołać reiserfsck --rebuild-tree i
zostawić na parę godzin. Ale tylko i wyłącznie na kopii - nie na oryginale.
Może nie wyjdzie z tego coś, na czym system wstanie, ale dane odzyskać można.
Jak inny systemy plików, to niestety kumpel jest SOL (chyba, że jeszcze jakiś
fs ma coś porównywalnego do --rebuild-tree z reisera, ale jestem prawie
pewien, że ext2/3 nie mają, nie wiem jak xfs i inne dziwne wynalazki).

Co do wyciągania dysku - najpierw wyciągnąć wtyczkę z kontaktu i tyle. Lepiej
nie ryzykować, że system będzie próbował cokolwiek robić z tymi dyskami.
Potem odpalić rescuecd, ustawić softraida, zrobić kopię i tak dalej.

Kiedyś zrobiłem sobie "rm -rf katalog/ *" zamiast "rm -rf katalog/*", będąc w
~, i dopiero po chwili się zorientowałem, że coś tak za długo usuwa - ale
powyższą metodą udało mi się odzyskać niemal wszystko, a było tego parę
gigabajtów różnych plików.

Pozdrawiam,
--
Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz, enleth w enleth.com
WWW http://enleth.com http://heroes.net.pl