Dysk zewnętrzny USB - odłączanie i ponowne podłączanie

Daniel Dawid Majewski doctorque w o2.pl
Nie, 13 Gru 2009, 21:13:26 CET

> Może to banalny problem, ale się nie doszukałem w google - jeśli włożę usb pendrive to po użyciu eject mogę go
> bezproblemowo wyjąć, znikają też (udev) wszystkie pliki partycji. Po ponownym włożeniu nazwa urządzenia pozostaje ta sama.
> Problem natomiast mam z ostatnio kupionym "LG External HD HXD2 320GB" - eject jedynie odmontowuje partycje, po wyjęciu
> wtyczki i ponownym podłączeniu plik urządzenia jest już pod inną nazwą (/dev/sdb -> /dev/sdc -> /dev/sdd itd.), czyli
> [...]
Hmm... nikt nie miał podobnego problemu ?
Używam TH z main...
# grep /media/ExtHD/LGDrivePLD /etc/fstab
/dev/disk/by-id/usb-WDC_WD32_00BEVT-00ZCT0_000000002FD5-0:0-part1       /media/ExtHD/LGDrivePLD ext4
noauto,rw,users,user,defaults   1       0
Teraz doszedł mi problem - Aplet "Informacja o podłączonych urządzeniach [USB]" z KDE4 - użycie z niej opcji montowania
wiesza dostęp do dysku :
# mount /media/ExtHD/LGDrivePLD
mount: /dev/sdb1 already mounted or /media/ExtHD/LGDrivePLD busy
# umount /media/ExtHD/LGDrivePLD
umount: /media/ExtHD/LGDrivePLD: not mounted
# fsck /dev/sdb1
fsck from util-linux-ng 2.16.2
e2fsck 1.41.9 (22-Aug-2009)
fsck.ext4: Urządzenie lub zasoby zajęte podczas próby otworzenia /dev/sdb1
System plików podmontowany lub otwarty na wyłączność przez inny program?
# lsof | grep /dev/sdb1
Tu pusto
# fuser -mv /dev/sdb1
Też pusto
# fuser -mv /dev/sdb
                     UŻYTKOWNIK  PID DOSTĘP POLECENIE
/dev/sdb:            root       1931 f.... multipathd
#  lsof | grep /dev/sdb
multipath 1931       root    6r      BLK               8,16         0t0       5663 /dev/sdb
Pominięcie tego narzędzia i podmontowanie z palca w/g fstab działa wyśmienicie...

Ki czort wodę mąci ?
--
Pozdrawiam,
Daniel Dawid Majewski