cooling_device

Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz enleth w enleth.com
Sob, 3 Sty 2009, 18:51:57 CET

Dnia sobota 03 stycznia 2009, Grzesiek Sójka napisał:
> Witam,
>
> Mam coś takiego:
> [ 5158.273666] processor ACPI0007:00: registered as cooling_device0
> [ 5158.274256] processor ACPI0007:01: registered as cooling_device1
> Pytanko:
> Co można z tym zrobić i jak.

Sterowanie jest w /sys/class/thermal/cooling_deviceX. Normalnie to jest
używane wewnętrznie przez ACPI jako system "chłodzenia" ostatniej szansy -
jeśli robi się tak gorąco, że nawet wiatrak na pełnych obrotach nie wyrabia i
tempratura załapie się na któryś trip point (do wglądu/ew. zmiany
w /sys/class/thermal/thermal_zoneX - numerami się nie sugerować, nie ma
mapowania 1:1 na rdzenie, zwykle jest jedno na procesor i jedno na chipset)
który jest oznaczony jako passive, ACPI za pomocą tego interfejsu (przy czym
to jest tak naprawdę nakładka na DSDT, dopiero tam jest zdefiniowane, co to
naprawdę ma robić) zmusza procesor do bezwarunkowego obniżenia wydajności
wszystkimi możliwymi metodami, żeby się nie ugotował. U mnie to są
standardowo 92 stopnie, po przekroczeniu tej temperatury faktycznie zaczyna
być odczuwalne nagłe spowolnienie systemu przy dużym obciążeniu.

Grzebać w tym, szczególnie zmieniać progów, raczej nie polecam, chyba, że
wiesz co robisz i masz pod ręką gaśnicę - nigdy nie wiadomo, czy producent
sprzętu aby nie był debilem i pominął sprzętowe zabezpieczenie termiczne.

--
Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz, enleth w enleth.com
WWW http://enleth.com http://heroes.net.pl