qemu + kvm

Radosław Bogdanowicz buba w podlesie.net
Wto, 17 Lis 2009, 20:05:20 CET

Witam

Zainstalowałem Windowsa XP Pro SP1 za pomocą QEMU.
Na poprzednim laptopie z PLD AC chodził u mnie dokładnie ten sam
Windows na QEMU + moduł KQEMU w jądrze. Uruchamiał się dość szybko
mimo leciwego sprzętu (Celeron 1GHz,384M RAMu). Nowy laptop z TH
wyposażony w procesor Intel C2D SU7300 obsługujący technologię
Intel VT i 4GB RAMu powinien radzić sobie znacznie lepiej. Próba
odpalenia tego samego tandemu QEMU + KQEMU kończy się zwisem
systemu. Wyczytałem w necie o ,,rewelacyjnym'' KVM, który
przyspiesza pracę na procku z technologią Intel VT. Niestety wydanie
polecenia:
$ kvm -m 1024 -localtime win.img
skutkuje otwarciem okienka QEMU z zawartością:

cirrus-compatible VGA is detected
QEMU BIOS - build: 07/11/09
$Revision$ $Date$

i nic się dalej nie dzieje. Komenda:
$ qemu -enable-kvm -m 1024 -localtime win.img
odpala Windowsa, ale ładuje się straasznie długo (>2 min). To jest
wolniej niż na starym kompie bez VT! Przejście do monitora QEMU i
wpisanie:
(qemu) info kvm
zwraca:
kvm support: enabled
więc KVM niby działa.

Moje pakiety (najnowsze w TH main):

poldek:/all-avail> ls -I *kvm*
kvm-75-1.x86_64
kvm-udev-75-1.x86_64
poldek:/all-avail> ls -I *qemu*
kernel-misc-kqemu-1.4.0pre1-2 w 2.6.31.5_1.x86_64
qemu-0.11.0-2k.x86_64

Poandto dzieje się dziwna rzecz. Gdy system się zawiesza (np przez
qemu + kqemu) po restarcie przyciskiem power, przy ponownym
uruchamianiu kompa dostaję komunikat:
Superblock last write time (... 18:56 ...
now = ... 17:56) is in the future
Nieoczekiwana niespójność; trzeba uruchomić fsck ręcznie.
Godzinę w systemie mam poprawną. Nie mam żadnego demona NTP, ani nic
innego, co po starcie by ją przestawiało. Jest to denerwujące, ponieważ
sprawdzenie dysku 250 GB za pomocą fsck.ext3 trwa bardzo długo i potem
system musi być ponownie zrestartowany.

Pozdrawiam, Radek