Re: jakość łącza

Jarosław Kłopotek jkl w interduo.pl
Czw, 8 Paź 2009, 01:03:47 CEST

2009/10/7 Tomasz Grobelny <tomasz w grobelny.oswiecenia.net>:
> Czy istnieje pod Linuksa jakieś narzędzie (najlepiej spaczkowane w PLD i nie
> wymagające Xów, ale niekoniecznie) które mógłbym wykorzystać do gruntownego
> przebadania łącza? Chodzi mi o zbadanie czy łącze ma straty, czy jeśli te
> straty występują to są to grupy pakietów czy są to straty pojedynczych
> pakietów, czy i jak często występują opóźnienia na łączu, ile procent pakietów
> jest dostarczanych w ciągu założonego czasu (np. 20ms), etc. Ogólnie chodzi mi
> o zbadanie czy łącze jest wystarczająco dobre (np. dla VoIPa), a jeśli nie to
> [...]

Ja to bym polecił mtr + ping + wget + iptraf ;> i trochę różnych
kombinacji tego,
Raczej tyle...zrobisz tym wszystko, większość programów opiera się na tym.
Packet Loss = 0% w czasie krótkiego badania inaczej dzieje się coś niedobrego.

W protokole jest opisane co ma robic jak jest packet lost. VPNa olej
jak masz straty na ostatniej mili to nic nie pomoże. Najpierw trzeba
zdiagnozować.

Wybadaj mtrem gdzie są straty.

Puść dużego pinga na łącze sprawdź ile maksymalnie da się wysycić iptrafem.
Pobierz coś duzego przy okazji pinguj jakiś portal i zobacz jak z pingami.

To raczej naważniejsze ;)

--
Jarosław Kłopotek
tel +48 607 893 111