Jak używać RBAC?

Zbyniu Krzystolik zbyniu w geocarbon.pl
Pią, 18 Wrz 2009, 16:41:22 CEST

Jacek Osiecki napisał(a):
> Witam,
>
> Tak sobie pomyślałem nad użyciem RBAC...
>
> Przeczytałem: http://en.wikipedia.org/wiki/Role-based_access_control
>
> I wszystko super, tylko jak się tego używa? :) Wszędzie znajduję dokumenty
> opisujące filozofię RBAC, metodologię planowania strategii bezpieczeństwa
> itd. natomiast konkretów nie znalazłem... może to nieprzespana noc, nie wiem
> - nakieruje mnie ktoś? :)

RBAC to klasa zabezpieczeń, poszczególne rozwiązania mają swoje smaczki
i krzaczki. Pytanie co dokładnie chcesz zabezpieczyć. Do wyboru masz
SELinuksa, grsecurity i RSBAC.

SELinux jest wielki, ciężki, gotowe polityki są słabo przystosowane do
PLD. Odpalenie tego to dużo roboty. Jeszcze zanim zaczniesz się bawić
RBAC-em jako takim.

Grsecurity ma system automatycznego uczenia się. Poza niektórymi
elementami, które są na siłę każe blokować, to można precyzyjnie
ograniczyć tylko to co się chce. Jeśli się człowiek nie zrazi przez
pierwsze kilka godzin, to może z tym żyć. :)

RSBAC to bardzo rozbudowany system, składający się z modułów
implementujących różne modele. Jednym z nich jest RC - Role Compability
- wynalazek bardzo rozbudowany, dający możliwość konstruowania
ciekawych, hierarchicznych struktur. W związku z tym niestety niezbyt
prosty, poza domkumentacją trzeba dłuższą chwilę poświęcić na
przetrenowanie jak to działa. Kernele z dołożoną tą łatką (z
grsec/vserverem itd) znajdziesz na ftp://ftp.iapt.pl/wypiekith{,64}/
(wraz z indeksami poldka). Paczki z narzędzia userspace też tam są.

Jeśli marzy Ci się układ pozwalający na kontrolowanie ról w ramach całej
infrastruktury, iluśtam serwerów, to możesz o tym zapomnieć pod linuksem
obecnie. Kilka tygodni temu zrobiłem przegląd netu w poszukiwaniu takich
rozwiązań i nic nie znalazłem.

Na początek zatem pytanie - czego pragniesz? ;)

Zbyniu
--
%% Absolutely nothing we trust %%