data security.

Remigiusz 'Enleth' Marcinkiewicz enleth w enleth.com
Pią, 10 Gru 2010, 12:13:22 CET

On Thursday 09 December 2010 23:31:47 Paweł Sikora wrote:

> rozumiem, ze goldpiny na plycie do podpiecia paneli usb/firewire
> tez mam wylutowac, a obudowe zaspawac :)

Są śruby do obudowy ze zintegrowanym zamkiem, wystarczy tym zamknąć lewy panel
obudowy - a jak masz pudła typu leżącego jak często bywa w biurowych stacjach
roboczych większych producentów, da się nawet całą obudowę jedną taką śrubą.
Śmiesznie tanie, raczej odporne na usuwanie czymkolwiek innym niż duże,
porządne nożyce do drutu i nie do usunięcia bez zostawiania bardzo wyraźnych
śladów na obudowie.

Inna sprawa, że terminale bezdyskowe to faktycznie dobra rzecz o ile wartość
potencjalnie wykradzionych danych może być naprawdę duża, a użytkownicy
wykonują prace niewymagające bezpośredniego dostępu do mocnego komputera z
jakimś 3D itp..

Na jakimś mocnym pudle instalujesz normalny system jak na desktop, ale login
managera konfigurujesz pod xrdp/Xvnc/co tam wygodniej i ew. użytkowników na
jakimś LDAPie, na innym mocnym pudle możesz postawić Windowsa z serwerem
terminalowym albo hypervisor maszyn wirtualnych z Windowsem i tak samo
wystawiasz na zewnątrz zdalne logowanie, a na trzecim pudle, już nie takim
dużym, stawiasz serwer DHCP dla klientów, TFTP żeby miały skąd sobie ładować
kernele i NFS z rootfsem tylko do odczytu. Rzeczy które mają być do zapisu
ustawiasz w rc.sysinit jako tmpfs nadmontowany unionfsem, konfigurujesz login
managera do łączenia z serwerami zdalnego pulpitu... I w zasadzie powinno
działać.

Na Politechnice Wrocławskiej tak ustawionych pracowni są dziesiątki i
wprawdzie początkowy koszt serwera który to uciągnie jest wysoki, ale proste
zarządzanie, serwisownaie stacji roboczych (wywalić, złożyć nową z części
świeżo wyciągniętych z pudełek, podłączyć - nic konfigurować nie trzeba) i
bezpieczeństwo to rekompensują. Z mocnym serwerem nawet większe pakiety
inżynierskie na tym działają całkiem nieźle, przy dziesiątkach userów naraz.

Jak jeszcze dodasz do tego czytniki SmartCard albo skorzystasz z gotowego
sprzętu terminalowego z wbudowanymi czytnikami, odpada problem haseł (a
pojawia się problem zgubionych kart, ale od tego jest portiernia, żeby
sprawdzać, czy się gęba zgadza jak pracownik wchodzi)

Oczywiście, to wszystko w praktyce jest trochę skomplkowane i ma sens jak się
akurat robi okresowy upgrade całego sprzętu i można sobie pozwolić na
rewolucje bo i tak by jakieś były - no, ale pytasz o rozwiązania, a to jest
jedno ze stosowanych. Może będzie inspiracją do czegoś prostszego i
przydatnego na zaraz w twoim przypadku (urządzić tak tylko stażystów i
szeregowych klepaczy którzy nie są dokładnie sprawdzani przez HR, itp...)

--
Remigiusz "Enleth" Marcinkiewicz, enleth w enleth.com
WWW http://enleth.com http://heroes.net.pl