[OT] Czy da się zbudować LVM z plików?

Łukasz Maśko masko w ipipan.waw.pl
Śro, 30 Cze 2010, 08:50:14 CEST

Mam taką niecodzienną zagwozdkę. Pojawiła się wczoraj, gdy chciałem
rozpakować obraz płyty DVD o rozmiarze większym niż 4GB. Okazało się, że
owszem, mam dużo miejsca na dysku, ale na partycji sformatowanej na VFAT.
Jak wiadomo, ten filesystem nie pozwala na tworzenie plików większych niż
4GB, a ten obraz miał 4.4GB. Zacząłem się zastanawiać wtedy, czy da się
zbudować wolumin LVM składając go z plików założonych na dysku? W przypadku
awaryjnym możnaby wtedy założyć kilka dużych plików, zmontować z nich
wolumen i podmontować. Oczywiście wiem, że to nie jest rozwiązanie wydajne,
ale jak jest potrzeba, to można to odżałować. Normalnie nie ma problemu,
żeby sobie taki plik "sformatować" i podmontować przez -o loop. A czy da się
zrobić tak wolumen LVM?

Ma ktoś jakieś doświadczenia w tym temacie? Nie chcę próbować tylko po to,
żeby się dowiedzieć, że nic z tego, a ktoś już wcześniej próbował.