Kontrola ruchu/przepustowości za pomocą tcng

Piotr Kakietek kakiet w gmail.com
Pią, 28 Maj 2010, 08:55:22 CEST

Witam wszystkich,

Jestem niestety zmuszony w swojej małej sieci pobawić się kontrolą
ruchu/przepustowości. Do tego celu zamierzam użyć narzędzia tcng
(howto). TCNG jest poprostu programikiem który tłumaczy swoją składnie
(która jest o wiele przyjemniejsza niż składnia tc) na tc. Tyle
tutułem wstępu ale teraz na poważnie.

Otóż moja sieć wygląda w ten sposób:
NET====eth0 ------>eth2 (Sieć_LAN_komputery)

                 |-------->eth3 (Sieć_VOIP_telefony)

Do internetu podłączony jest interfejs eth0, w lokalnej strefie są dwa
łącza eth2 (Sieć_LAN_komputery) oraz eth3 (Sieć_VOIP_telefony).

Mój problem polega na tym, że nie wiem jak ograniczyć ruch wchodzący,
a ponieważ mogę to zrobić tylko dla ruchu wychodzącego (tc ma takie
ograniczenie), muszę zaimplementować ograniczenia dla interfejsów eth2
i eth3.

Żebyście mnie dobrze zrozumieli nie chcę przypisać na stałe ograniczeń
- powiedzmy 1 Mbit/s dla eth3 a reszta pasma dla eth2. Chcę aby pasmo
było dynamicznie, na przykład:
- mam połączenie 5 Mbit/s duplex
- sieć eth2 ma współczynnik rate ustawiony na 4 Mbit/s a ceil 5Mbit/s,
- sieć eth3 ma współczynnik rate ustawiony na 1 Mbit/s a ceil 5Mbit/s,

Jak to zaimplementować w tcng lub tc?