Czy da się ustawić GW z poziomu ifcfg-ethX?

Zbyniu Krzystolik zbyniu w geocarbon.pl
Czw, 7 Lis 2013, 11:28:18 CET

Łukasz Maśko napisał(a):
> Dnia czwartek, 7 listopada 2013 10:27:43 Zbyniu Krzystolik pisze:
> [...]
>
> Właśnie czytam manual i nie za bardzo mogę go "skojarzyć" z tym co napisałeś
> :-/ W szczególności czym są te 'r', 'u' itp. mogę się domyślac, że n =
> interfejsy, r = routing.

Jeśli Ci nie szkoda ścierać klawiatury, to możesz pisać pełnymi zdaniami:

ip r == ip route == ip route show default
ip ru == ip rule == ip rule show
ip r s t 10 == ip route show table 10

ip n == ip neigh

> Ale np. skąd się bierze '10' i czemu akurat to jest
> właśnie skojarzone z eth1?

Bo gdyż:

Te oto wpisy powodują zaklęcia następującej treści:
ip rule add from 10.1.0.0/16 table 10
ip route add dev eth1 via 10.1.17.254 table 10

> Ech, urok dokumentacji w projektach Open Source...

Kto by czytał dokumentację, po to jest kod źródłowy. W dokumentacji możesz
mieć kłamstwa, w kodzie co najwyżej bzdury. ;)

> Tak czy inaczej, nie zmienia to faktu, że coś z powyższym wpisem do static-
> routes jest nie tak. Użyłem run_up (+ route ;-) ) i działa. Chociaż chętnie
> dowiem się o zawiłościach parametrów ip.

We współczesnych linuksach (od jąder 2.2 ca. 1998rok) istnieje więcej
niż jedna tablica rutingu (maksymalnie 32768 sztuk). O tym do której ma
trafiać ruch decyduje dodatkowa tabliczka "rule", w niej zawarte
wytyczne są zatem uznawane przed "route". Rule najczęściej ustawia się
ze względu na adres źródłowy, co podpiewiedzieli koledzy podając linijkę
zaczynającą się od "from". Klasyczny ruting jest zgodny z
biurokratyczno-wojskową ideologią - czyli byle gdzieś wypchnąć - działa
zatem tylko na adresach docelowych. Inne możliwości ip rule zobacz sobie
w manualu. W przypadku jaki rozpatrujemy nie potrzebujesz najpewniej tej
dodatkowej warstwy, a wpis

eth1 10.1.18.0/24 via 10.1.17.254

zrobi czego pragniesz.

Zbyniu